risico of niet?

• teun

Via mijn werkgever heb ik een pensioenregeling aangeboden gekregen bij Avero Achmea (via tussenpersoon). Ik ben 31 jaar, samenwonend, geen kinderen. De tussenpersoon adviseert mij het Euro 50 Index Fonds (beleggen in 50 grootste ondernemingen in de EMU-landen). Dit is redelijk risicovol. Het historisch rendement bedraagt ca 15%, afgeleid rendement (risico/ rendementspercentage) bedraagt voor dit fonds ca 6,5%, het garantiefonds 3,9%.

Ik ga tevens vrijwillig aanvullen.

Enerzijds leef ik met de gedachte het basispensioen voor bv 70% in het garantiefonds te stoppen en de rest in de Euro 50 (dus ook vrijwillige bijdrage).

Wat is wijsheid en wat zouden andere instanties adviseren in mijn situatie?

Ben benieuwd.

• teun

Eén aanvulling:

Is voor een nabestaandenpensioen een verbintenis (bv huwelijk, samenlevingscontract) nodig? Ik heb de kleine letters van Avero enigszins doorgekeken, maar ik haal het antwoord er niet zo maar uit.

• Celik

Hallo,

Mijn naam is Yusuf Celik en ik ben een financieel adviseur bij de RVS.

Als eerst wil ik weten in hoeverre de adviseur jou geinformeerd heeft in wat je netto zal ontvangen als je 65 bent…(jouw wensen) en in hoeverre dit verwezenlijkt kan worden met een beurs product…

Zou je risico's willen nemen voor iets wat je toch zeker zou willen hebben omdat het je langste vakantie ooit zal zijn (pensioen)..

Ik zou je adviseren om voor zekerheid te gaan mits je erg veel geld hebt en je een risico wilt wagen….

Mocht je nog vragen hebben dan kan je me mailen of je telefoonnummer achterlaten. Dan probeer ik zo spoedig mogelijk contact met je opnemen.

Met vriendelijke groeten,

Ing. Yusuf Celik teun schreef:

• Simon Kabelfoon

Met betrekking tot het beleggingsrisico verbaas ik me er over, dat de tussenpersoon u adviseert in welk fonds te beleggen.

Dat is helemaal zijn taak niet!! (En de meesten hebben er geen eens verstand van en verkondigen tal van pseudo-wijsheden.)

Aan de hand van zogenaamde beleggingswijzers kunt u een zogenaamd beleggingsprofiel van uzelf maken, waaruit vervolgens kan worden afgeleid welke type beleggingsfondsen het beste bij u passen.

Vraag daar om! Indien niet beschikbaar kan ik u wel aan een en ander helpen.

Voorts kent Avero-Achmea een wijde range aan beleggingsfondsen, waaronder vele met een veel lager beleggingsrisico (tot geen risico, dus garantie).

Met betrekking tot het nabestaandenrisico zal in het reglement omschreven staan waaraan een samenlevingssituatie dient te voldoen.

Veelal is een geregistreerd partnerschap afdoende, indien niet aanwezig, zal veelal worden verlangd, dat de samenwoning minimaal reeds 6 maanden duurt en er een notarieel verleden samenlevingscontract is opgesteld (en kan worden overlegd).

Bepaalde vormen van samenleving (bijv. broer met zus) worden veelal niet beschouwd als een vorm waarop nabestaandenpensioen van toepassing is.

• dennis

ik ben zelf werkzaam in de branche en uit ervaring blijkt toch dat iedereen behoefte heeft aan een stukje zekerheid, en de praatjes over behaalde rendementen is mooi maar als het niet goed gaat en al je geld zit er in en voor de rest heb je niets vezekerd dan wordt je daar niet blij van.

Dus beleggen is leuk voor erbij maar zorg eerst voor een stukje zekerheid

• Teun Steketee

Dennis, Dennis, Dennis, het leven zit vol met onzekerheden en maakt dit het nu juist niet zo spannend? Nee i.p.v. 2/3 van de gelden kwijt te raken (gedwongen weggeven , AOW e.d.) kan j beter 5% kwijt raken voor het opzetten , dan inder dan 1% per jaar voor het fund management. Dat scheelt een slok op een borrel, wat zeg ik, nee dat geeft de fles i.p.v. de borrel.

Omslag stelsel, wel het grootste bedriegertje dat ik ooit meegemaakt heb , daar is de Efeteling niets bij vergeleken (daar staan de bedriegertjes toch?)

En nu maar weer duimen dat ik niet verwijderd wordt

Teun