Hi, Ik weet dat dit het geval is met Zuid Afrika en thailand , maar zijn er meer landen waar de regering het onbehoorlijk vindt om inkomsten belastingen over pensioenen te heffen. ?
Teun
Onbehoorlijk zullen ze het niet vinden hoor. Het heeft er simpelweg mee te maken dat de bevolking bij verwerving van het pensioen (premiebetaling) geen belastingvoordeel genoot; dus de premies moet betalen uit het netto loon in plaats van het bruto loon. Daarnaast zal het een rol spelen dat in dat soort landen vermogensaanwas niet belast is.
Geachte heer Steketee,
Indien het pensioen in Nederland is opgebouwd, heeft de Nederlandse fiscus sinds 1-1-01 een aas in de mouw.
Bij emigratie legt de Nederlandse fiscus een aanslag op over de waarde van de in Nederland opgebowde pensioenaanspraken. Deze aanslag hoeft u niet te betalen, indien de polis wordt verpand richting de fiscus (voor een aanslag van normaliter 72% belasting en boeterente). Indien u in de eerste 10 jaren na emigratie geen “rare” dingen doet met het pensioen zoals afkoop etc. wordt de “geconserveerde” aanslag vernietigd.
Veel landen kennen een vrijstelling van belastingheffing voor buiten het land opgebouwde pensioenen, of soms een integrale vrijstelling voor de pensioenen.
De vraag is echter of u zich bij een emigratie moet laten leiden door dit soort fiscale motieven. Ik heb meerdere cliënten ehad die om fiscale redenen zijn geëmigreerd. Velen daarvan zitten nu weer in Nederland, en zijn blij dat ze hier weer wonen, en belasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Paul
Huub, Paul bedankt voor de bijdrage. Ik ben het met je eens dat later in het leven velen weer naar Nederland terug keren om redenen die ik niet zo goed begrijp. Wel weet ik dat er een stel van mijn terug gekerde collega's met een “anti donor codecile” rondlopen omdat ze het in Nederland wat dit betreft “poep link” vinden, de spare part market, begrijp je? Wat het levens plezier betreft, wat natuurlijk nauw verbonden is met je buying power (ik laat het ontkennen daarvan maar aan de rooie rakkers over). Neem nu “Piet 2 keer modaal, heeft altijd hard gewerkt, resultaat huisje, spaarcentjes , leuk pensioen, en onze Piet wordt voor 50% gepakt door belastibngen en ander verzinsels van de overheid. En wat hij met de over gebleven 50% dan doet is ook op het onbeschofte belast (sorry voor de woordkeuze, recht uit mijn hart). Nu kan je gerust zeggen dat de kosten voor een gelijk leven in vele warme en plezierige landen minder dan de helft is, en dat door het voorkomen van het betalen van inkomsten belastingen en andere flauwe kul, het besteedbaar inkomen mey 50% of meer stijgt, zo zge maar de 2000Euro die we mogen houden in Nederland , zijn er in gevoel 8000 in vele buitenlandse locaties, nou dat leven ”ald god in frankrijk“ (heb die uitdrukking nooit goed begrepen) , en dan mag je wehkamp en de rookworst van Hema wat mij betreft houden”. :-)
Maar beste Huub, wat het redelijke van inkomsten belasting betalen omdat de premie indertijd belasting vrij was, dat zou dan oiok andersom moeten werken, right? Dus als je in het buitenland , “met der woon vertrokken ” uit Nederland, pensioen op bouwt later de uitkering van het fonds eigenlijk ontpotten van een spaartegoed is en je alleen maar over het vermogen en de rente belasting betaald? Logisch? Maar mooi niet waar. In dit soort zaken zijn er pensioen fondsen die gewoon dit soort “breuk”pensioenen volledig laten belasten, en als men er over will praten , je dan wordt je naar “waffel land” geleidt
Teun die daar goed de pest over in heeft
P.s. Een pensioen Advocaat zou daar, gezien de vrij grote groepen gepensioneerde expats die daar onder leiden, een heel goeie business kunnen doen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?