Hallo allemaal,
Ik heb pasgeleden de draad opgestart van de FOR, en met de gegeven antwoorden en informatie heb ik een gefundeerde beslissing kunnen nemen , waarvoor nogmaals mijn dank !
Ook de CFO van een grote klant van me heeft me met raad en daad terzijde gestaan (kortom hij vindt : “maximaal van de mogelijkheid FOR gebruik maken”)
Ik heb uiteindelijk besloten om de FOR optimaal te benutten , d.w.z. maximaal 12 % van de bedrijfswinst in de éénmanszaak aan de FOR te doteren.
De FOR-pot blijft gewoon in het bedrijf en zal worden gebruikt als extra solide financiële basis voor het bedrijf , waardoor ik waarschijnlijk nooit bij een bank behoef te lenen om transakties uit te doen voeren.(ik heb een handelsonderneming)
Toch blijven nog enkele vragen voor mij open waar ik met mijn rekenmodellen voor ons pensioen (uiteraard ook voor mijn vrouw) wat zou willen weten:
De FOR doe je of doe je niet, een tussenweg is er niet, e.e.a. heb ik in gelezen in een informatief stuk van Nat.Ned. wat ik van Simon Kabelfoon heb gekregen.
1)Niemand kan mij vertellen of je nu werkelijk elk jaar die max. 12 % moet doteren, ik kan me voorstellen dat in een slecht jaar te weinig geld aanwezig is om ook maar een Euro te doteren , maar kan ook gedeeltelijk b.v. slechts 6% van de jaarwinst of zo.
2)Is er een mogelijkheid om een of meerdere jaren te doteren over te slaan i.v.m. b.v. slechte bedrijfsresultaten
3)Kan je tussentijds stoppen met doteren als ik vind dat de pot vol genoeg is
4)Stel over 12 jaar is de FOR-pot uitgegroeid naar EUR 75.000,= , ik ben dan 63 en stop dan met mijn eenmanszaak (geen opvolging)
Dan kan naar ik heb begrepen al het geld (of gedeeltelijk) bij een toegelaten verzekeraar afgestort worden in ruil voor een lijfrente (die dan belast wordt)
4a)Maar stel dat ik de FOR-pot in prive op wil nemen , dat zou dan kunnen en op dat moment is het normaal inkomen waar ik normale inkomstenbelasting en premies over moet betalen en wel in één belastingjaar ?
5)Stel ik wil de laatste 3 arbeidsjaren in mijn bedrijf afbouwen naar b.v. 50% van mijn tijd besteden aan mijn werk te besteden en in die 3 jaren tekens 25.000 Euro laten vrijvallen uit de FOR-pot om zo toch een goed inkomen te verwerven.
Dus als een soort pre-pensioen te laten fungeren, en dan uiteraard over die extra 25.000 Eur per jaar inkomen belasting en premie te betalen
Nou jullie zien het , als ik deze antwoorden heb kan ik me ook nog eens financieel expert of zo gaan noemen. (geintje voor mensen die zich dat aan zouden kunnen trekken)
Bij voorbaat bedankt voor jullie reakties !!
Andre