werkgever of verzekeraar verantwoordelijk

• Jaap Witter

Ik bouw pensioen op middels beschikbare premie(werkgever betaalt 75%, zelf 25%). Op basis van 1,75% van de pensioengrondslag(na aftrek franchise) blijkt dat ik over de afgelopen paar jaren ongeveer 30% te weinig pensioen opbouw per jaar.

Het pensioen is ondergebracht bij een hele grote verzekeraar die de premie belegt in een mixfonds met de laatste jaren zeer slecht of negatief rendement.Op pensioendatum komt er een kapitaal vrij op basis van de opgebouwde unitwaardes

Kan ik de werkgever verantwoordelijk houden of minstens vragen/eisen dat de beschikbare premie verhoogd wordt of is de verzekeraar (mede) verantwoordelijk?

Dank voor reacties.

vriendelijke groet

Jaap

• Huub

Goedemorgen,

Heeft u invloed op de belggingsmix? Zo ja, kunt u bijvoorbeeld volledig naar vastrentend gaan?

Zodra u dit soort keuzes heeft bent u zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van uw keuze.

Overigens zal de verzekeraar zeggen dat op langere termijn alles weer goed komt; vergeet ook niet dat u tijdens de lage beurs ook premies inlegde en in feite goedkoop aandelen kon kopen. Dit zal helpen bij het herstel op langere termijn.

De werkgever speelt in dit verband geen rol; tenzij ergens staat dat er inleggaranties gegeven worden.

In de PSW (Pensioen- en Spaarfondsenwet) staat dat de verzekerde tenminste een pensioenaanspraak zal krijgen van de door en voor hem betaalde premies; toepassing hiervan op beschikbare premies zou eens bij de rechter uitgeprobeerd moeten worden.

Er gaan stemmen op om bij BP_systemen de nominale inleg te gaan garanderen door werkgever/uitvoerder; het zou echter het wezen van BP volledig tenietdoen.

• Paul

Beste Jaap,

Naar mijn mening is de kernvraag wat u met uw werkgever heeft afgesproken omtrent uw pensioen. Is er sprake van een gegarandeerde toezegging (bijvoorbeeld 1.75% eindloon per gewerkt jaar) of is er sprake van een toezegging van een premie? In het eerste geval is het zonneklaar: uw werkgever is verplicht bij te storten. In het tweede geval is de situatie minder duidelijk. Wat dan een rol speelt is hoe e.e.a. met u is gecommuniceerd. Is er van meet afaan aangegeven dat het gaat om een premie per jaar of een gegarandeerd pensioen? In het laatste geval kunt u namelijk de werkgever dwingen tot affinanciering van uw pensioen; in het eerste geval niet.

Mocht u een nadere toelichting willen, mail me dan maar huiten het prikbord om.

Met vriendelijke groeten,

Paul