Ontslag nemen en pensioen ontvangen

• mascha

Hallo,

Ik heb even een vraagje namens mijn schoonmoeder. Mijn schoonmoeder is weduwe van haar tweede man. Zij ontvangt hier ANW en pensioen. Haar exman is begin november overleden. Zij zal nu van beide mannen pensioen ontvangen. Nou werkt ze op dit moment en krijgt op dit moment alleen de pensioen van haar tweede man. De pensioen van haar eerste man mijn schoonvader staat nu in de wacht en zal op den duur op de grote hoop worden gegooid. Mijn vraag is nu!!

Kan zij ontslag nemen bij haar werkgever en dan het pensioen ontvangen van haar exman, zonder dat zij hiermee in problemen komt bij de maatschappij die de pensioen van haar exman verstrekt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is overgekomen.

Groetjes mascha

• Huub

Ik begrijp dat zij recht heeft op weduwenpensioen van 2 mannen, ex of niet, dat doet er niet toe.

Dit weduwenpensioen kent maar 1 eis: ze moet leven; als ze dat doet kan ze gewoon beuren. Het heeft geen invloed op Anw. Het weduwenpensioen kan niet gekort worden vanwege een andere inkomen!

Ik begrijp niet dat er een pensioen “in de wacht staat”, waar wacht dat dan op?

Huub

• mascha mv 3 jongens

In de wacht staat dat had ik van haar verkeerd begrepen dus dat doet er niet meer toe.

Bedankt voor je antwoord

• raymond

Dus als ik het goed begrijp hoe meer mannen je gehad hebt (en die dan vervolgens dood zijn gegaan), hoe beter het weduwen pensioen? Dus als je er 6 gehad hebt dan ben je rijk?

Wat een gekke wereld eigenlijk

Bart

• Huub

Maar Bart; dat staat toch nergens? Je constateert een onrecht?

Als je het precies wilt weten:

Bij elke echtscheiding verkrijgt de partner een tijdsevenredig deel van het nabestaandenpensioen; tijdsevenredig wil zeggen: naar rato van de tijd dat er is deelgenomen aan de pensioenregeling, soms precies samenvallend met de huwelijksjaren.

Een zestal nabestaande partners (waarvan 5 ex-en) krijgen samen vaak hetzelfde als wanneer er slechts 1 partner zou zijn geweest.

Best wel eerlijk toch?

(.e.e.a. geldt alleen voor aaanvullende pensioenen in de verhouding werkgever/werknemer).

Huub