Pensioen ex-vrouw

• Nico

Mijn vader is pas overleden. Mijn moeder is 30 jaar met hem getrouwd geweest, en nu zo'n 9 jaar gescheiden. Hoe kom ik er achter wat zij nu wettelijk van zijn pensioen krijgt? Zij kreeg tot zijn overlijden ook nog alimentatie. Ze kreeg een brief dat ze 400 euro bruto krijgt. Dit is toch niet echt veel lijkt me? Wie kan me hier iets meer over vertellen?

Mvrgr,

Nico

• Huub

Dag Nico,

Als die 400 euro een jaarbedrag is, heb je zonder meer gelijk.

Scheiding na 30 jaar huwelijk, waarbij de huwelijksjaren alle binnen de deelnemingstijd van de pensioenregeling lagen, zou een Nabestaandenpensioen moeten opleveren van 30/40 van het volle recht; 10/ 40 gaat naar de volgende partner; als die er niet is blijft het pensioen voor je moeder toch 30/40.

Je kunt de pensioenuitvoerder gewoon vragen om de berekening.

Huub

• joke (financieel planner)

Het lijkt me ook handig het echtscheidingsconvenant nog na te slaan (indien je moeder heeft afgezien van een gedeelte van dat pensioen staat er daar wellicht meer over genoemd. Staat er niets dan zou de verdeling moeten zijn zoals Huub aangeeft.

Joke

• Paul

Nog een kleine toevoeging: indien er gehuwd is voor 25 en de pensioenopbouw pas v.a. 25 heeft plaatsgevonden (dit laatste komt veel voor) ligt de door Huub genoemde breuk anders.

Een tweede punt: het huwelijk is ontbonden onder de zgn. Boon-Van Loon regels. Het kan dan zijn dat het pensioenrecht van de ex-echtgenote is verrekend met andere vermogensbestanddelen van de huwelijkse boedel t.t.v. echtscheiding (bijv: man houdt het volledig pensioen, ex-vrouw krijgt de woning).

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Nico

Bedoel je daarmee dat ze maar 400 euro per jaar zou krijgen? 400 euro is niet veel per jaar toch. En wat bedoel je met 30/40? Of bedoel je driekwart?

• Huub

Inderdaad 400 per jaar is niet veel, zelfs heel weinig als het huwelijk zo lang duurde.

Wat ik bedoel met 30/40:

Stel dat het volle pensioen voor de gehuwde partner 40.000 per jaar bedraagt; dit pensioen is meestal gebaseerd op de bereikbare dienstjaren tot 65 jaar.

Als 40.000 hoort bij 40 dienstjaren en het huwelijk eindigt na 30 jaren dan behoudt de partner aanspraak op 30/40 x 40.000 = 30.000. Let op (zoals Paul ook al aangaf) het huwelijk kan gestart zijn vóór leeftijd 25, bijvoorbeeld al op 20 jaar terwijl de opname in de pensioenregeling op 25 jaar was; dan duurde het huwelijk IN de pensioenregeling dus 5 jaar minder: 25 jaar..

Dan wordt de formule 40.000 x 25/40 = 25.000

• Teun

Wel dan is de nieuwe partner mooi in de aap gelogeerd.

Teun

• joke (financieel planner)

Wat we hier nog niet weten en wel van belang is voor de beantwoording is het volgende:

Wat zijn de ex-echtelieden overeengekomen bij de verdeling van de pensioenrechten. (echtschedingsconvenant geeft wellicht meer duidelijkheid ?)

Betreft de € 400,– een pensioenrecht van een werkgever waar de ex-echtgenoot daadwerkelijk 30 jaar lang in dienst was en pensioenpremie heeft betaald (c.q. opgenomen was in de pensioenregeling)

Waren er meerdere werkgevers,

wat was het inkomen (misschien wel te laag om pensioen op te bouwen)

Heeft de moeder van vraagsteller een deel van een pensioenrecht (nabestaandenpensioen) omgezet in een zelfstandig ouderdomspensioen op haar eigen leven en is zij nog geen 65 jaar ???

Joke

• Nico

Wat er in de echtscheidings papieren staat, moeten we nog even bekijken. Mijn moeder in nog geen 65, en mijn vader had geen nieuwe partner.