pensioen opbouw

• jan

Kan iemand mij uitleggen waarom de pensioenopbouw de laatste jaren (in mijn geval van 62 tot 65 jaar) zo progressief stijgt, terwijl de jaren daaraan vooraf(59 t/m 61 jaar)er nauwelijks stijging plaats vindt.

Concreet:Gemeten vanaf 59 jaar tot 65 jaar vindt er bijna een verdubbeling van het ouderdomspensioen plaats.Dit betreft dan 6jaar, terwijl ik per heden (bijna 59 jaar, en 34 pensioen jaren) bijna de helft zou krijgen.

Als ik zou doorwerken tot 65 jaar haal ik de 40 pensioen jaren

Alvast dankend voor de moeite, groet ik een ieder die hier iets zinnigs over kan zeggen.

jan

• Huub

Ik kan geen verklaring verzinnen; pensioenopbouw verloopt per definitie altijd tijdsevenredig; dus bij gelijk loon e.d. elk jaar dezelfde opbouw.

Er kan wel snellere rijping optreden als er srake is van inhaalprepensioen, maar in je vraag heb je het over een 65+ pensioen.

Dus, misschien kun je wt meer vertellen over de feiten?

• Simon Kabelfoon

Ik denk dat hier niet zozeer sprake is van een enorme opbouw in de latere jaren, maar van een pensioenrichtleeftijd 65, waarbij vervroegd met pensioen kan worden gegaan.

1 jaar eerder met pensioen gaan heeft tot gevolg, dat er 1 jaar minder premie wordt betaald, terwijl er 1 jaar langer pensioen dient te worden betaald. (Ofwel pot is kleiner, maar er moet wel langer mee gedaan worden.)

Effect bij 5 jaar eerder met pensioen gaan is navenant groot, dat is het effect van de “actuariele terugrekening” (zo heet dat geloof ik).

Zo kan het lijken, dat er van 60-65 ca.40% van het pensioen op leeftijd 65 wordt opgebouwd, maar dat is natuurlijk niet zo!

• jan

Beste Huub, en Simon,

Allereerst mijn dank voor jullie reactie. Ik zal proberen de situatie wat duidelijker te stellen. Ik ben bijna 59 jaar, en werk sinds 1971 bij deze werkgever. (gezondheidszorg). Daarvoor heb ik nog pensioen op gebouwd bij de overheid, wat ik heb laten verrekenen bij mijn huidige pensioenfonds de PGGM, zodat ik per heden bijna 35 pensioen jaren heb.

Nu kan ik met 60 jaar gebruik maken van de OBU(een overbruggingsuitkering), of van de FLEX.

De eerste optie is voor mij financieel niet aantrekkelijk, daar ik te veel moet laten vallen(ongeveer 15% netto). Doch deze regeling is alleen als je 60 wordt.

Wil je gebruik maken van de Flex, dan kun je hier elk jaar na je 60-ste gebruik van maken, zoals ik heb begrepen.

Als ik nu wat later, dus langer doorwerk, en gebruik ga maken van deze regeling, dit kan namelijk elk jaar tussen 60 en 65 jaar, stijgt in verhouding mijn ouderdomspensioen met ongeveer 2500 tot 3000 euro per jaar.

Zodoende verdubbeld deze ouderdomspensioen bijna in de laatste 5 jaar.

Deze progressieve op bouw begrijp ik niet. Ik heb begrepen dat als ik voor de OBU zou kiezen de laatste 5jaar de premie door de PGGM betaald wordt.

Hoe zit dit echter met de FLEX???

Hopende wat meer duidelijkheid te hebben geschapen, verblijf ik met vriendelijke groet, en zie de reacties met belangstelling tegemoet.

vr. gr jan

• Teun

Ja dat is vreemd en wat Simon Telefoon zegt lijkt mij het het meest waarschijnlijk. In mijn geval gaat het steeds langzamer, die opbouw, en heeft iemand die pas op zeg maar 35 jarige leeftijd begonnen is een veel beter payback over zijn investering. Ik zelf maak ongeveer 43 jaar en heb ook nog tropen korting. het resultaat is dat ik door mijn 100% pensioen heen schiet en afgetopt wordt. Ik ga op 58.5 jaar met pensioen. Tot 65 jaar doorwerken is voor mij voor de domme. Maar beste Jan als ze je dan met een pensioentje van 30k euro af gaan schepen ben je ook mooi klaar. Ik dacht in de gezondheids ze zo goed verdienen?

Teun

• joke (financieel planner)

Beste Jan,

Het zou ook kunnen zijn dat je flink meer bent gaan verdienen ??

Of, is het wellicht zo dat er een wijziging in de regeling heeft plaatsgevonden in de pensioenregeling. Bijvoorbeeld wordt de franchise berekend met de AOW voor ongehuwden (leidt tot een lagere franchise dus een hoger opbouwbedrag), terwijl men eerder uitging van de AOW voor gehuwden ??

Joke

• Huub

OK; dat is inderdaad duidelijker; ik zie dat Simon op het goede spoor zit.

Als je een pensioen dat op 65 jaar ingaat (stel Euro 100), 1 jaar vervroegt en je wilt dat de uitkering gelijk blijft dan zakt de levenslange uitkering ruim 7% (naar 93).De levenslange uitkering zou bij 5 jaar vevroeging 40% dalen (resteert 60%); dat is een top-down redenering.

Als je nu onderaan begint en uitgaat van 60% lijkt de levenslange uitkering bijna te verdubbelen als die door uitstel naar 65 jaar 100 is geworden.

Daarnaast, zoals Simon ook al zei, wordt er door te werken na je 60e nog eens extra pensioen opgebouwd hetgeen het verhogingseffect nog extremer maakt.

Bij pensioenvervroeging zijn er daarnaast nog bestanddelen in het tijdelijk pensioen die het ontbreken van de AOW en soms het belastingverschil compenseren; dit bestanddeel heeft zijn eigen rekenregels bij vervroeging of uitstel.

Huub

• Simon Kabelfoon

De OBU is de “ouderwetse” VUT-regeling van het PGGM.

Op grond van uw geboortejaar (1945) zult u bruto 74% van uw laatste inkomen ontvangen, terwijl de opbouw van uw ouderdomspensioen premievrij door PGGM wordt voortgezet.

U betaalt dus geen pensioenpremie meer (en dat verhoogt uw netto-inkomen).

Bij gebruikmaking van het Flex-pensioen (dat is de prepensioenregeling van PGGM) bouwt u vanaf het moment dat u er gebruik van maakt tot leeftijd 65 geen ouderdomspensioen meer op (dus dan levert u bij leeftijd 60 bijvoorbeeld 5 pensioenjaren in, wat inhoudt, dat uw ouderdomspensiuoen lager zal zijn dan wanneer u gebruik zou maken van de OBU).

Het is ook alleen uw flex-pensioen dat “verdubbeld” in die 5 jaren (van 60 tot 65), niet uw ouderdomspensioen vanaf leeftijd 65.

Uw flexpensioen zal overigens nooit meer mogen bedragen dan uw laatstverdiende inkomen.

Een eventueel “overschot” zal overgeheveld worden naar uw ouderdomspensioen vanaf leeftijd 65.

Al deze (en veel meer) informatie is overigens prima terug te vinden op de site van PGGM (www.pggm.nl).

• Teun

Huub, netjes samegevat en ik denk ook dat het zo zit. Maar nu, met die straf korting van , 7% zeg je? als je met pensioen opbou gestart bent op zeh maar je 18'e en op 50 jarige leeftijd met pensioen gaat, dan is het gehele pensioen weg gekort. Dan krijg je dus niets, alhowel je dan voo 32 jaar premie betaald heb? Lijkt op stelen, maar ik zal het wel verkeerd zien denk ik.

Groeten van Teun (in cognito)

• Simon Kabelfoon

Prachtige uitleg Huub.

Naat pensioen blijkbaar ook de nodige kennis van zaken op gebied van wis- en natuurkunde??