pensioen exman, kosten procedure?

• Jeannet

Hoi,

In december heb ik een vraag geplaats op dit forum en van Huub een uitgebreide reaktie gehad. Het ging om het pensioen van mijn vader waar mijn moeder nog recht op heeft, omdat dit tijdens de scheiding niet verrekend is (1989/boon/van loon-verhaal). Mijn moeder heeft mijn vader schriftelijk benadert, maar hij doet tot op heden niets. Stuurt alleen een belachelijke brief met een hoop frustratie van vroeger. Mijn moeder overweegt nu de advocaat in te schakelen, maar heeft geen idee hoe het verder zal gaan. Heeft hier iemand ervaring mee? Gaat zo'n procedure erg lang duren of is het een kwestie van een briefje, deurwaarder en vervolgens de verplichting om maandelijks te betalen of kan het met een beetje pech, dat hij helemaal niet mee werkt, een gezeur van jaren worden..met uiteraard torenhoge kosten van een advocaat. Mijn moeder wil niet teveel kosten maken. Kan iemand mij aangeven hoe lang zoiets in de regel gaat duren en hoeveel een advocaat zou gaan kosten. In het convenant is dus niets tav pensioen geregeld. Ik begrijp dat dit lastig is om te beantwoorden, maar ik zou het fijn vinden om toch een indicatie te hebben, om te kunnen inschatten of ze deze toestand wel/niet moet aangaan.

• Teun

Zielig hoor om zon oude man maar op te blijven jagen ook al is de wet op dit speciale stukeje wereld toevallig wat aan de kromme kant. Laat die oude man toch met rust, hij heeft er in zijn uppie toch hard genoeg (zelf) voor gewerkt

• joke (financieel planner)

Beste Jeannet,

Ik denk dat hier iedere zaak op zich staat. Je zult voor jezelf een balans moeten kunnen vinden in wat het jullie waard is. Hoe hoog is het pensioen ?? Om welk bedrag gaat het ? Wil je er zoveel tijd (wat uiteraard ook weer de nodige frustratie meebrengt) insteken ?….

Misschien kun je in ieder geval eens bij een advocaat te rade gaan (meestal is een eerste half uur gratis). Deze kan wellicht ook een inschatting maken omtrent jullie kans van slagen. Stel anders je vraag eens op het prikbord van de juridische pagina, zie volgende link:

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=844

Veel succes!

Joke

• Jeannet

Teun,

Wat heb jij toch op deze site te zoeken? Je hebt helemaal niets te zinnigs te melden, ga zelf maar iets nuttigs doen. Jij weet niet hoe onze situatie is en volgens mij ben je zelf behoorlijk op je zieltje getrapt geweest. Arme man! Mijn moeder heeft voor het gezin gezorgd en dat was ook erg hard werken en heeft overigens meebetaald aan de pensioenpremie. Ik wil geen reaktie meer van jou, tenzij je iets fatsoenlijks te melden hebt. Je bent irritant!

• Teun (financieel onbenul)

Hey Jeanne, dat is een krachtige reactie, goed hoor. Als mijn vrouw zo tegen mij uit zou vallen dan nam ik na verloop van tijd echt de benen. (Grapje, ja irritant, ik weet het). Maar sorry, ik dach dat het de klassieke situatie was, moe zit thuis met koffie en morkop)pen), pa werkt zich drie slagen in de rondte. Opnieuw mij excuses, wist niet dat het een gelijke inspannings / contributie situatie was.

Dag Jeanne, wees maar niet boos.

Teun

• Teun (financieel onbenul)

Jeane, ik moet zeggen dat je reactie mij tot nadenken heeft aangezet , maar moet bekennen dat ik er totaal niets van snap. Als je het niet erg vindt dan heb ik een vraagje. Als mijn vrouw werkt dan bouwt zij ook een pensioen op, maar dat staat helemaal los van mijn pensioen. Ze kan zelfs niet niet bijdragen in het pensioen dat door mijn werk opgebouwd wordt. Ik heb de pensioen regelementen daar gisteren op nagezien. Ik denk dat dit misschien wel zo door zelfstandigen geregeld zou kunnen worden, maar ben wat dit betreft een leek, zij het een geinteresseerde leek. Laat eens horen, daar kan ik in ieder geval wat van opsteken.

Teun

• Jeannet

Hoi Teun,

Ik bedoelde niet letterlijk bij zijn werkgever meebetalen, dat is misschien verwarrend voor je geweest, want dat gaat niet. Alleen werd het 30 jaar geleden namelijk zo opgevat dat man en vrouw de totale inkomsten samen hadden. Ook al had mijn vader een fulltime baan en mijn moeder niet altijd. Zij heeft echter nooit stilgezeten met een kop koffie en een moorkop …Wij hadden een groot stuk land waarop zij veel groenten verbouwde en was daar altijd heel erg druk mee, dat was zwaar werk. En zeker in de beginjaren van hun huwelijk, toen ze nog geen kinderen hadden, werkte zij ook.. op een fabriek, aardbeien plukken/verkoop van kersen..ach ja dat was zo in die tijd…van allerlei baantjes. Zelf heeft zij tijdens haar huwelijk geen pensioen opgebouwd bij een officiele werkgever. Wij hadden een ontzettend lage huur en mijn ouders hadden nu eenmaal de afspraak dat mam voor de kinderen zorgde en pap ging werken. Ik bedoelde met meebetalen, dat zij ook haar steentje bijdroeg in de huishouding …o.a. door al die groente zelf te verbouwen, bespaarde je best wel veel geld.

Zelf vind ik die pensioenregeling belachelijk, immers naar zoveel jaar gescheiden te zijn, moet je elkaar weer opzoeken….ik had het zelf denk ik niet snel gedaan, maar goed mijn moeder vindt dat ze er recht op heeft en puur zakelijk gezien is dat natuurlijk zo. Maar mag ik zo vrij zijn om te informeren, waarom jij zo aktief bent op dit forum over pensioenen, wat heb jij daar dan mee? Gewoon interesse of iets anders? Je geeft namelijk al snel een oordeel, terwijl je het verhaal er achter helemaal niet weet. Uit je reaktie leidt ik af dat je zelf door een ex benadeelt bent, maar dat is misschien ook wel een snel oordeel.

• Teun

Jeanne, wel bedankt voor de uitleg, snap het nu en heb je eigen mening over dit soort zaken ook begrepen. Nee hoor ik heb geen ex. Heb er wat meer tijd voor uitgetrokken om een partner te vinden dan wat zon beetje de regel is, en heb wat verder gekeken dan de volgende straat. Ja ik ben vrij vaak even op dit board uit pure intresse. Ik vindt het ook heel grappig als ik die gefrustreerde konijnen zie die een lang vergeten partner nog een laatste loer willen draaien. Nee hoor ik ben volkomen onbeinvloed door wat met mij gebeurt is en ook heb ik niet dit soort zaken in miin directe familie omgeving. Ik heb wel de helft van mijn aanzienlijke leven in het buitenland doorgebracht , waar ik nu ook zit 6000km van Holland vandaan, een warm land, en verbaas mij er over dat wij wat we in hollnad en wat buurlanden geregelt hebbenn , en normall vinden, als absurt gevonden wordt in het veel groter overige deel van de wereld. En laten we eerlijk zijn, in heel heel veel gevallen is het wel de moorkop , room soes etc. het gepamperde leven, terwijl een soort van moderne slaaf om 5 uur opstaat (zon 45 jaar lang) om bij wijze van spreken de rekening van de banket bakker te kunnen betalen. Ik vindt ook dat als het “ik wil”, “ik zal”, “het moet” in combinatie met het continue gehamer op een partner tot een scheiding heeft geleidt, men gewoon de gepeste partner met rust moet laten. Maar ja er staat een leger van als dan niet zelf proclaimed experts klaar om de laatste slimmigheidjes aan te dragen om de geplaagde partner onderuit te halen, en dat vindt ik gewoon niet netjes, ook al hebben we in de kleine tijdseneveloppe war we in leven opgeschreven (wet) dat het zo kan.

Dag Teun

• Coby

Hoi Jeannet,

Je moeder hoeft alleen een aanvraag te doen bij het pensioenfonds,

Zij krijgt dan een formulier en moet dan 1 x ik denk nu 20 euro betalen en dan wordt alles gewoon geregeld..

Dan komt automatisch een gedeelte naar je moeder.

• Teun

Coby,….