bruto - netto

• Els

Ik heb een vraagje over loonheffing op ouderdomspensioen.

Kan iemand mij vertellen hoeveel je ongeveer netto overhoud van je bruto pensioen?

bijvoorbeeld van ongeveer 1700 bruto en van 1300 bruto?

Ik ben zelf nog lang niet toe aan mijn ouderdomspensioen, maar heb deze informatie nodig voor een werkstuk.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bij voorbaat hartelijk dank

• Teun

Sorry Els maar de experts hier (er zijn er een paar goede) zwijgen in alle talen en ik weet er weinig van af. Kom aan experts (nee niet jij Joke :-) , grapje) laat eens wat van je horen!

Ik ben wel van mening dat als je zon klein pensioentje krijg en dan ook nog belastingen moet betalen je wel “in de aap gelogeert” bent.

Teun

• Els

Teun, bedankt voor je reactie! Voor de rest vallen de reacties mij ook een beetje tegen :-( Vraag me af hoeveel bezoekers hier per dag komen..

Volgens mij klopt het dat je over dergelijke pensioentjes niet zoveel belasting hoeft te betalen, maar dat wil ik dus zeker weten. Ik wacht gewoon nog even af of er meer reacties komen.

Els

• dieter

Dag Els, gewoon de tabellen van de belastingdienst

volgens mij bruto onder de 1500 euro 33% en er boven 38%

gr Dieter

• Teun

gemeen he?

• joke (financieel planner)

Beste Els,

Alle mensen die hier op dit forum jouw vragen beantwoorden doen dat belangeloos (helaas niet de hele dag door nee, er zal ook gewerkt moeten worden). Beantwoorden van een vraag kun je dus niet afdwingen. desalniettemin ben ik van mening dat als je een opleiding moet doen je zelf ook wel wat kan ondernemen. Je had eens op google kunnen zoeken naar het netto-bruto verhaal. niet omdat wij zo gemeen zijn, maar omdat ik weet (ervaring) dat je het meeste leert door zelf op zoek te gaan…. Hoe dan ook, op de site van het ministerie van financien kun je alle info wel vinden die je nodig hebt (tabellen 2004) www.minfin.nl

Joke

• Els

Dieter, bedankt voor je reactie.

Joke, ook bedankt voor jouw hartverwarmende reactie. UITERAARD had ik al op internet gezocht naar het antwoord op mijn vraag en ook gedeeltelijk gevonden. Via google, de belastingdienst en via het ABP had ik al het een en ander gevonden. Iemand die ik had gemaild van het pensioenplatform had mij geadviseerd om op dit prikbord mijn vraag te zetten, dus ook hier kwam ik niet zomaar terecht. Ik doe mijn research gewoon graag uitgebreid en goed en probeer meerdere bronnen te raadplegen. Het is dus zeker niet dat ik er zelf niets voor doe. Maar toch bedankt voor je reactie hoor, want aan het minfin had ik nog niet gedacht! Thx!

Nog een opmerking: hoe kom je er in hemelsnaam bij dat ik iets probeer af te dwingen?! -> “Nou ja, zeg!”

Ten slotte, ter uw aller informatie ;-) :

De loonheffing op het ouderdomspensioen bedraagt:

loon op jaarbasis:

t/m 15.883,= is 15%

15.884 t/m 28.850,= is 20,50%

28.851,= t/m 49.464 is 42%

49.465 of meer is 52%

• Els

PS. Volgens mij was het ook niet helemaal duidelijk dat het mij eigenlijk niet om de formele belastingtarieven gaat, maar meer hoeveel een gemiddeld iemand nou overhoudt. Dus inclusief alle evt.kortingen die je kan krijgen, en dan kom je er dus niet met alleen de tarieven. Als ik van een paar mensen ongeveer zou weten hoeveel zij percentueel overhouden, zoals dat bij werkende mensen meestal rond de 70% ligt, weet ik wat ik wil weten.

• Teun

Joke toch! Met zon advies chiet dat mesje natuurlijk ook niets op. Ze zijn niet allemaal zo slim.

• jan van bekkum

Goede middag,

Ik heb een vraag hoe het zit met de loonheffingskorting als ik 65 word.

Ik krijg dan AOW voor 1 persoon, mijn partner is dan nog lang geen 65 en is geboren in 1965, maar heeft wel inkomsten uit loondienst. (fulltime)

Naast mijn AOW krijg ik pensioen van mijn werkgever.

Nu heb ik een berekening opgevraagd.

Ik ga ervan uit dat de bruto bedragen wel kloppen maar ik heb twijvels bij de netto bedragen.

Ik heb daarover met het pensioenfonds al contact gehad en de berekening is als volgt:

Beide bedragen AOW en pensioen worden bij elkaar opgeteld, loonheffingskorting word toegepast, maar m.i. lijkt het dan toch dat je netto meer krijgt dan het in werkelijkheid zal zijn?

Is het niet zo als je van twee instanties inkomsten ontvangt maar bij een ( het hoogste inkomen) de loonheffingskorting word toegepast? Of is dat vanaf 65 jaar niet meer van toepassing? de loonheffingskorting.

Als het zo is dat er bij een instantie geen loonheffingskorting word toegepast dan krijg ik netto per maand minder en vind dan zo,n berekening van het

pensioenfonds erg slordig en misleidend.

Kunt u mij uit de brand helpen hoe dat zit?

mvg

Jan van Bekkum