Geen pensioenpremie afgedragen

• Margreet

Werkgever heeft in de jaren 90, twee jaar geen pensioenpremie afgedragen. Wel afgeschreven op salaris. Ook niet aangemeld bij pensioenfonds. Jaren ervoor en erna wel. Hoe verder te handelen. Werkgever en boekhouder blijven met een vingertje na elkaar wijzen. Gaarne reactie en alvast bedankt.

• Huub

Werkgever en de boekhouder zijn natuurlijk dezelfde! De werkgever is aansprakelijkheid voor de werkzaamheden van de boekhouder.

Welnu, daarmee is bepaald wie er aangesproken moet worden; dus dat met die vingertjes heeft geen zin.

Stappenplan:

- werkgever schriftelijk benaderen en om nabetaling vragen richting pensioenuitvoerder; natuurlijk met terugwerking (backserviceverhogingen) voor gemiste pensioenopbouw

- onderzoek of err klachten- geschillenregeling bestaat binnen cao of pensioenregeling

- ondernemingsraad

- vakbond

- ombudsman pensioenen

- rechtsbijstandsverzekering / advokaat

• Margreet

Huub, heel hartelijk dank.

• Paul

Beste Huub/Margreet,

Volgens mij moeten pensioenfondsen zelf achter de premieafdracht (door de werkgever) aanjagen en heb je als verplicht deelnemer altijd een directe aanspraak bij het pensioenfonds.

Dit anders als het om een verzekeringsmaatschappij gaat. Daar ben je pas verzekerd na aanmelding en premiebetaling.

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Huub

Formeel zou dit wel eens zo kunnen zijn Paul.

Nu werk ik bij een pensioenfonds waar er niet zozeer een individuele werknemerspremie wordt afgedragen aan het fonds. De jaarlijkse voorgecalculeerde collectieve premie wordt betaald en vervolgens maakt de werkgever de balans van het fonds in evenwicht. Maar uiteraard is het fonds gehouden een aangemelde deelnemame zonder tussentijdse afmelding voort tezetten, daarbij zullen toch wel wat seinen op rood moeten gaan.

OK Margreet; je ziet dat je dus ook bij het fonds kan beginnen.

• Paul

Beste Margreet,

Ik heb nog even wat zitten te spitten. Volgens mij werk je toch in de gezondheids- en zorgsector? Art 2 en 3 van het pensioenreglement zijn dan duidelijk. Kijk maar eens op pggm.nl onder werkgevers/services/pensioenreglement.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel.

Paul

• Margreet

Het gaat niet over de gezondheid- en zorgsector maar over de vervoersbond.

• Paul

Beste Margreet,

Dit maakt voor de grote lijnen niets uit. Ook hier geldt een verplichtstelling. Adressen en telefoonnrs kun je vinden op http://www.devervoerssite.nl/pensioenfonds

Paul