Werken na 65 jaar

• Margreet

Welke premies betaal je wel en welke niet als je na je 65ste jaar weer ga werken?

Alvast bedankt voor reactie.

• Teun

Je zal wel gek wezen

• Margreet

Voor een ieder is dat anders.Teun schreef:

>

> Je zal wel gek wezen

• Paul

Beste Margreet,

Vanaf 65 betaal je slechts premies voor de AWBZ, Anw en eventueel ziekenfonds als je daar onder valt. Voor de overige werknemrsverzekeringen ben je vrijgesteld, want je hebt ook geen recht op uitkering.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Teun

greet by 65 ben je toch versleten en is het tijd om die paar jaar die nog resteren plezierig door de brengen, in de zon als je dat wilt of de gure kou? Maar ja het zal wel een “mijn werk is mijn leven” situatie zijn denk ik

• Margreet

Dank je Paul, hier heb ik iets aan.

Misschien domme vraag. Maar als je met 62 gestopt bent met werken (vut) en op je 63ste een aantal uur per week ga werken maakt dat dan verschil. Bij deze persoon (nu 73) worden alle premies afgedragen (zoals op salarisafschrift vermeld).

• Teun

bewonderenswaardig, 73!! Als ik zo oud ben dan stommel ik waarschijnlijk met aderverkalking en Altzheimer rond zonder ook maar weet te hebben van de regeltjes.

• Paul

Beste Margreet,

De premieafdracht is een onverschuldigde betaling door de werkgever. Hij/zij kan dit tot 5 jaar terugvorderen, maar meestal doet de bedrijfsvereniging niet moeilijk over oudere jaren. Voor wat betreft de werknemer: die heeft een loonvordering op de werkgever voor het te weinig uitbetaalde nettoloon. Hiervoor geldt een verjaringstermijn van (als ik het goed heb) 12 jaar. M.a.w. de ten onrechte ingehouden werknemersbijdrage kan gewoon op de werkgever worden verhaald. Dit kan via een simpele kantonrechtersprocedure, waar je geen advocaat voor nodig hebt. De werkgever moet wel worden gedagvaard als hij/zij niet spontaan het achterstallig nettoloon betaalt. Officieel zou er ook nog een correctie moeten plaatsvinden voor de jaaropgaven en aangiften IB.

Voor meer info: kijk eens op arbeidsrechter.nl

Met vriendelijke groeten,

Paul