te late overdracht pensioen

• Manfred

Ik heb omstreeks juni 2002 (in ieder geval binnen de 2 maanden die wettelijk zijjn vastgesteld) een aanvraag ingediend bij mijn nieuwe pensioenverzekeraar voor de overdracht van mijn pensioen via mijn vorige werkgever.

Door allerlei fouten bij zowel de nieuwe als de oude pensioenverzekeraar ( en ik heb herhaaldelijk (aantoonbaar) herinnerd) heb ik in januari 2004 een offerte gekregen voor de overdracht.

Er doen zich nu twee zaken voor:

1) door het slechte beursklimaat en het risicoprofiel van mijn oude pensioenverzekering heeft de uitermate grote vertraging geleid tot een EXTRA verlies op mijn pensioentegoeden.

2) door de verlate inleg in de nieuwe pensioenverzekering en het feit dat mijn salaris inmiddels +/- 20% is gestegen zal de inbreng minder pensioenjaren opleveren dan indien deze nog in bijv oktober 2002 zou zijn ingelegd, immers mijn salaris was toen nog lager.

Kan ik dit verlies verhalen op één van de twee (oud en/of nieuwe) pensioenverzekeraar?

Bij voorbaat dank aan een ieder die hier iets kan bijdragen.

Ik nodig tevens rechtshulpverleners uit mij hierin bij te staan indien men hier mogelijkheden ziet (graag eerst overleg hierover)

• Huub

Manfred schreef:

>

> REKENDATUM: omstreeks. juni 2002

> Door allerlei fouten bij zowel de nieuwe als de oude

> pensioenverzekeraar ( en ik heb herhaaldelijk (aantoonbaar)

> herinnerd) heb ik in januari 2004 een offerte gekregen voor

> de overdracht.

>

> Er doen zich nu twee zaken voor:

> 1) door het slechte beursklimaat en het risicoprofiel van

> mijn oude pensioenverzekering heeft de uitermate grote

> vertraging geleid tot een EXTRA verlies op mijn

> pensioentegoeden.

Dat lijkt mij niet juist. De oude pensioenuitvoerder dient de overdrachtswaarde vast te stellen op en nabij de ontslagdatum; dat is tevens (bij aansluitend dienstverband) de rekendatum voor de nieuwe; OOK voor het het in acht te nemen pensioengevende loon en daarmee te verstrekken dienstjaren. Bij de werkelijke overdracht vergoedt de oude uitvoerder rente over de verstreken periode; een rente vergoeding die bij hantering van de REKENDATUM (van beide uitvoerders) uiteraard niet aan u toekomt.

> 2) door de verlate inleg in de nieuwe pensioenverzekering en

> het feit dat mijn salaris inmiddels +/- 20% is gestegen zal

> de inbreng minder pensioenjaren opleveren dan indien deze nog

> in bijv oktober 2002 zou zijn ingelegd, immers mijn salaris

> was toen nog lager.

Ook hier geldt dat terugwerking naar de REKENDATUM alles vanzelf corrigeert.

Als u in de nieuwe regeling in een Beschikbare Premieregeling terecht komt, kan overdracht in januari 2004 trouwens voordeliger zijn omdat het aan u door te berkenen koersverlies sinds 2002 van de oude uitvoerder misschien kleiner is dan dat van de neiuwe.

Misschien ben ik wat te stellig, maar een goed beeld is slechts mogelijk als u hier van beide regelinegn neerzet of het eindloon, middelloon of Beschikbare Premie beftreft.

Slechts bij een eindloonregeling onder de nieuwe werkgever heeft het begrip “dienstjaren uit waardeoverdracht” enige betekenis.

Late overdracht mag geen gevolgen hebben voor de pensioenuitkomsten; te late overdracht welke verwijdbaar is aan werkgvers/uitvoerders al helemaal niet.

Huub

• Manfred

Bedankt Huub,

ik ben niet volledig op de hoogte van de Pensioenregels. Ik had echter wel de vraag aan mijn huidige pensioenverzekeraar (ABP) gesteld of de berekening terug ging naar 2002. Zij ontkennen dit. Ik ben dus niet op jouw redenering verder gegaan.

Heb jij verwijzingen naar regelementen waarin staat dat er gerekend moet worden naar de REKENDATUM??

Bvd,

Manfred

• Huub

Zoek ik verder uit, even geduld svp.

Huub

• Paul

Beste Manfred,

Hoewel dit ongetwijfeld een vervelende boodschap is, denk ik dat de overdragende verzekeraar gelijk heeft. In veel verzekeringsvoorwaarden is bij een beschikbare premieregeling (en daar gaat het hier kennelijk om) opgenomen dat het beleggingsrisico tot de feitelijke datum van overdracht voor risico van de verzekeringnemer blijft. Daar staat tegenover dat bij een eventuele plus u deze ook meekrijgt. Veel van dit soort verzekeringsconstructies kennen de mogelijkheid tot switchen. Waar men kennelijk van uitgaat is dat u willens en wetens voor een beleggingsrisico heeft gekozen, anders had u het pensioenkapitaal vanaf de datum van uitdiensttreding immers op een risicoloze renterekening kunnen zetten. En ik denk dat de verzekeraar daar gelijk in heeft.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Huub

Manfred;

Er zijn diverse circuits voor waardeoverdracht; de rekenregls voor deze circuits zijn (intussen) vrijwel allemaal gelijk; de verschillen zitten alleen nog in bepaalde mogelijkheden van terugwerking, die voor jouw sistuatie niet van belang zijn.

Daarom kunnen we gewoon putten uit de info van 1 van deze circuits; zie hierna:

Bij

http://www.hetcircuit.nl/downloads/rekenregels1febr2004.pdf

zie je in artikel 3.2.3 staan dat de berekening geschiedt op de datum van opname in de nieuwe pensioenregeling.

Het hele spel van rekenregels en procedures is echter alle verplicht voor de uitvoerder als jij als (ex)deelnemer tijdig (dus binnen bepaalde termijnen) de benodigde aanvragen hebt ingediend.

Blader dit dokument eens op je gemak door en kijk dan vooral naar de eisen die men ten aanzien van de deelnemer stelt.

In 2.3 staat bijvoorbeeld:

"Bij indiensttreding informeert de nieuwe werkgever de werknemer (sollicitant) over de mogelijkheid tot waarde-overdracht. Wanneer de werknemer binnen zes maanden na opname in de nieuwe pensioenregeling kenbaar maakt de mogelijkheid tot waarde-overdracht te overwegen, stuurt de nieuwe werkgever bericht naar de nieuwe pensioenuitvoerder.

Hiermee treedt de procedure in werking."

Overigens:

Als de oude regeling een BP_regeling was (Beschikbare Premie) kan het goed zijn dat het spaarsaldo op je ontslagdatum direct is omgezet in een pensioenaanspraak; bij dalende beurzen kan dat veel gunstiger zijn omdat je dan de garantie van de rekenrente in je aanspraken hebt zitten.

Kijk voor dit punt in het regl. van de oude uitvoerder.

Succes