pensioen ex-vrouw

• John

Mijn nieuwe vriendin en ik kwamen er laatst achter dat mijn ex-vrouw, waarmee ik anderhalf jaar getrouwd ben geweest, geen afstand van het pensioen heeft gedaan in het convenant. Ikzelf wist niet dat het in convenant werd opgenomen. Wij zijn gescheiden in 1994. We weten nu niet waar we zelf aan toe zijn. Onze contactpersoon die wuift het allemaal maar weg als wij hier informatie over vragen terwijl wij graag willen weten waar we aan toe zijn. We weten niet tot wie we ons eventueel kunnen wenden. Wij wonen net samen en hebben nog niks notarieel vast laten leggen. Graag zouden we willen weten wat het voor ons betekend, mochten wij trouwen? Moeten we ons hier ongerust over maken? Wie kan ons adviseren en/of eventueel verder helpen?

Bij voorbaat dank

grtz John

• Huub

Huwelijk is ontbonden na 1,5 jaar; er is niet speciaals geregeld.

Uw ex heeft recht op weduwenpensioen dat tot einde huwelijk werd opgebwouwd; daarbij speelt de duur van het huwelijk geen rol.

Stel dat u ten tijde van de echtscheidng 10 jaar deelnemer was en dat u nog 30 jaar tot de pensioendatum zou moeten werken, dan heeft de ex recht op 10/40 (25%) van het weduwenpensioen en de huidige partner 30/40 (75%).

Vraag simpelweg schriftelijk aan de pensioenuitvoerder (van toen) hoeveel de ex krijgt. Vraag ook of de huidige samenlevingsvorm rechgt geeft op nabestaandenpensioen bij overlijden; wellicht eist men minimaal een notariele akte.

Als destijd geen speciale formulieren zijn ingevuld mbt pensioen is uw ouderdomspensioen niet aangetast door de scheidng.

Huub

• Teun

Huub , ik begrijp dat de ex recht heeft op pensioen opbouw van voor de tijd dat ze gehuwd was. Klinkt heel vreemd, maar als zo veel dingen in Nederland die vreemd klinken zal dit best waar zijn. Weet jij ook wat de rationale hier achter is?

• Huub

Je hebt het goed begrepen Teun. Misschien is het duidelijker als we even aannemen dat het niet zo zou zijn:

Als de ex-ega alleen het nabestaandenpensioen verkrijgt wat tijdens het huwelijk is opgebouwd blijft het deel van voor het huwelijk alleen achter; met de vraag voor wie? Het zou helemaal gek zijn om het aan de nieuwe ega toe te wijzen.

De deelnemer heeft er zelf niets aan; hij moet immers sterven om het ten gelde te maken. Daarom is het zo gegroeid als het nu is.

Sinds kort kunnen deelnemers - als ze aankomen op de ingangsdatum van het ouderdomspensioen - afzien van verdere verzekering van nabestaandenpensioen en het uitruilen voor een hoger ouderdomspensioen; deze ontwikkeling zou eigenlijk ervoor pleiten alleen delen van het nabestaandenpensioen aan exen toe te wijzen naar evenredigheid van de huwelijkse perioden.

Huub

• John

Hoi Huub,

Hartelijk bedankt voor je reaktie.

We gaan er zo snel mogelijk achteraan om duidelijkheid te krijgen over hoe het geregeld is met het ouderdoms pensioen.

grtz John

• Taxi

Ja lijkt mij een goed en erlijk idee. Heb er een beetje moeite me dat enerzijds voor de overblijvende de jaren voor het huwlijk meegpakt worden, maar dat als de echtgenote te jong is (zedemeesterachtig) er een straf korting wordt toegepast.

Ik heb hier een beetje over zitten te denken en vraag mij nu het volgende af. Als een tante een succesie van oude baasje trouwt welke nog niet eerder getrouwd zijn geweest, en dan (misschien door uitputting :-) ) het loodje leggen. Krijgt zij even zo veel keer een volledig weduwen pensioen? plus een deel pensioen van exen die nog leven?

• Huub

Het hangt van de reglementering af; vaak zie je dat een huwelijk voor ingang van het ouderdomspensioen gesloten moet zijn. Alsdan krijgt de partner het hele weduwenpensioen onder aftrek van hetgeen aan vorigen betaald wordt. Huwelijken na pensoeningang leiden meestal niet tot toewijzing van weduwenpensioen.

Het totaal aan weduwenpensioenen vam alle ex-en + de ‘lopende’ partner is nooit meer dan het weduwenpensioen dat zou bestaan als er altijd maar 1 huwelijk was geweest (er zal wel weer ergens een uitzondering zijn). Pensioenuitvoerders hebben qua actuariele kosten geen last van scheidingen ; ze hebben wel heel veel administratieve kosten van scheidingen.