pensioen

• jolanda

mijn moeder bereikt in december haar 65 jarige leeftijd.

Ze is in 1987 gescheiden van mijn vader die in oktober zijn 65 jarige leeftijd bereikt.

Kan zij nu aanspraak maken op een deel van zijn pensioen, en hoe moet je dat regelen als er geen contact is tussen beide partners?

Ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd, zo een 21 jaar.

Ik weet ook niet precies waar het pensioen van mijn vader is ondergebracht maar ik heb wel een idee, hij was altijd ambtenaar dus ik denk het ABP.

hebben jullie advies

alvast dank

• Huub

Zie onderstaande algemene tekst:

• U bent in de periode tussen 27 november 1981 en 1 mei 1995 gescheiden.

• U was getrouwd in algemene gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden niet zijnde de zogenaamde ‘koude uitsluiting’;

• De boedel is verdeeld, maar er is geen rekening gehouden met pensioenrechten, vooral ouderdomspensioen. Het woord ‘ouderdomspensioen’ komt bij wijze van spreken niet voor in het echtscheidingsconvenant of de alimentatieregeling. Let op: teksten met betrekking tot weduwen- of weduwnaarspensioen hebben hier niets mee te maken.

• Er was op het moment van boedelscheiding ouderdomspensioen opgebouwd (voor en/of tijdens het huwelijk).

Als aan deze vier voorwaarden is voldaan dan is de kans groot dat de rechten op ouderdomspensioen die voor en tijdens dit huwelijk zijn opgebouwd tot op heden een niet verdeelde boedel vormen en dus nog verdeeld moeten worden!Vooral de eerste jaren(!) na 27 november 1981 bleek de advocatuur en de rechterlijke macht niet voldoende op de hoogte te zijn van het zogenaamde Boon/Van Loon-arrest.

Pensioenuitvoerders stuitten in deze periode vaak op onwetendheid en nalatigheid ten aanzien van dit onderwerp.

U kunt proberen alsnog verdeling van deze ‘pensioenboedel’ op te eisen. Als u dit niet doet dan vallen deze pensioenrechten volledig toe aan uw ex en zijn of haar eventuele nieuwe partner.

Naar de maatschappelijke opvatting van toen en nu is het ouderdomspensioen bestemd voor de oudedagsvoorziening van beide echtgenoten.

Spreek uw (vroegere) advocaat hierop aan!

• Teeun

Wel wat te zeggen. Schepen die elkaar lang gelden in de nacht gepasseerd zijn. Moet zo'n oude man nu echt nog aan iets wat zo'n 20 jaar geleden afgelopen is herinnerd worden? Open trekken van oude wonden? ja er zijn natuurlijk wel allerlij kronkelige wegen aan te geven die mogelijk tot success kunnen leiden, maar is dat nu wel zo netjes? Schaam je Huub.

• Joke (financieel planner)

Dat zou ik geen “passeren in de nacht” noemen, 21 jaar lang lief en leed delen…..

Joke

• Huub

Teun,

laat toch eens zien dat je in staat bent iets bij te leren; het is warempel nu wel duidelijk dat je een bepaalde rotsvaste mening hebt, gestoeld op vooroordelen; een mening die wat mij betreft inmiddels node gemist kan worden op dit prikbord.

Huub

• Teeun

Soort van duwboot combinatie, de een duwt de ander wordt geduwt. :-) En dat 21 jaar , om heel erg moe (of uitgerust) van te worden.

• Teeun

De tijden hebben de neiging te veranderen. Kijk maar eens naar de economische vluchtelingen die nu eindelijk teruggestuurd worden, het meer naar basis voorziening gaan van vele voorzieningen, of minder krenten in de pap. Vroeger had een man door een vluchtig avaontuur gebrande vingers voor het leven. Alimentatie is nu wat meer gerelateerd aan behoefte en duur van de relatie. Dit zal ook wel weer eens terug draaien en ik hop dat ik dit nog mee zal maken.

• Joke (financieel planner)

Zegt meer over jou en hoe jij alles hebt ervaren, Teun, dan over de rest…

Joke

• Teun

heb niets ervaren, maar denk gewoon over het eerlijke ervan na. Modern slavery?

• Teeun

Ja, en als er te weinig paarden voor de wagen gespannen staan en de meeste op de wagen zitten, dan is het toch leuk om te zien wat er gebeurt als er een economische helling komt. Moeten misschien een paar van de “gedragen paarden” ook weer in het gareel.