Scheiding & Besch.Pr. regeling

• Huub

Ik zou inzicht willen hebben in de mogelijkheden van Verevening in een BP-regeling.

Het gaat daarbij om

1. de wjze waarop tijdens het huwelijk de stortingen en rendementen worden bijgehouden (administratief) en

2. de (on)mogelijkheden om de ex partner na scheidng zeggenschap te geven of te onthouden over het eigen spaarsaldo.

Wie coll regelingen kent met dergelijke bepalingen, die nodig uit deze hier noemen.

Hoe doen bijv. verzekeraars dit?

bedankt alvast

Huub

• Joke (financieel planner)

Huub,

Ik denk persoonlijk dat ieder BP de wet hierin moet volgen, m.a.w. men zal bij de verevening eerst inzage moeten hebben in bv convenant alvorens delingen te doen naar een evt ex-partner. Tevens kan bij huw. voorwaarden ook afgeweken zijn van de wettelijke bepalingen.

Ik bedoel dat men waarschijnlijk wel admininistratief in staat zal zijn onderscheidt te maken tussen stortingen en rendementen in de huwelijkse periode en daarbuiten, maar dat er te veel juridische haken en ogen aan kleven. Denk bv ook aan niet-huwelijkse periode en afspraken van de ex-echtelieden onderling. MIsschien hebben beide partners wel alle huwelijksjaren fulltime gewerkt en zijn zij in convenant overeen gekomen om alles voor zichzelf te behouden.

Of bedoel je een goede administratieve werking ??

Joke

• Paul

Beste Huub,

Normaliter wordt een gegarandeerd NP afgesplitst als bijzonder NP (ook als dit een risicokapitaal of -rente betreft) en wordt de opgebouwde kapitaalswaarde in tweeën gedeeld om de pensioenverevening te voltooien. Het wil nog wel eens voorkomen dat ook de voor het huwelijk opgebouwde kapitaalswaarde dan wordt meegenomen. Let daar dus op: de werknemer kan dan ernstig tekort worden gedaan. Technisch klopt de verwerking niet, maar dit is wel hoe het gebeurt.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Teun

MIsschien hebben beide partners wel alle huwelijksjaren fulltime gewerkt en zijn zij in convenant overeen gekomen om alles voor zichzelf te behouden.

dat is natuurlijk heel verstandig Joke.

Maar bedoel je dat als zon man 70 , 80 uur per week heeft gewerkt aan het opbouwen van een bedrijfm waarmee hij al lang voor het huwlijk begonnen is , en lang na het huwlijk mee door zal, gaan door zo'n ondoordacht huwlijk (geen convenat in jouw terminologie) hij met zijn levenswerk op de fels kan gaan?

• Teun

Als ik niet een marriage contract had afgesloten dat alles strict gescheiden houdt was mij het angstzweet nu aardig uitgebroken (niet dat er ook maar iets op wijst dat er donkere wolken aan het matremoniele firmament zichtbaar zijn hoor) Je keny mijn beproefde formule oud en wijs gaat goed samen met jong en veeleisend

• Huub

OK, beste mensen. bedankt zo ver.

Joke, volgens mij is in de verveningswet niet gedacht aan BP-regelingen; er is dus grote vrijheid als uitvoerder om e.e.a in te kleden.

Paul, dat verzekeraars wegkomen met zulke grove benaderingen verbaast me zeer; ik wil juist proberen het netjes te regelen en strandt daarbij precies op de vraagstukken die de verzekeraars op grove wijze weten te negeren.

groet,

Huub

• Joke

Huub, volgens mij is in de Wet verevening wel gedacht aan BP-regelingen (tenzij jij er iets anders onder verstaat als ik, ??? ). Artikel 1 lid 4a en b geeft een hele opsomming van alle mogelijkheden, waaronder verplichte deelname in bedrijfspensioenfiondsen, bedrijfstakpensioenfondsen, beroepspensioenregelingen. Zelfs tot Fonds Voorheffing pensioenverzekering aan toe…

Art 10 zegt overigens dat door de Minister van Sociale Zaken nadere regels gesteld kunnen worden m.b.t. de berekening van pensioen dat betrekking heeft op deelnemingsjaren gelegen voor de inwerktreding van deze wet.

Met dat onderscheid hebben uitvoerders ook nog te maken.

Overigens ben ik van mening dat te alle tijde verzekerden zelf ook moeten controleren of de uitvoering van de Wet Verevening naar behoren geschiedt.

Joke

• Joke

Teun, hetgeen de beste man na de datum van echtscheiding onderneemt zal voor de ex-echtgenote niet van belang meer zijn. Alleen voor de evt herberekening van alimentatie zal dit nog enig belang kunnen hebben.

Verder is al in vele gevallen bepaald door de rechter dat een Bedrijf (ook al had de andere partner geen enkel belang in het bedrijf) ook viel onder de verdeling.

Er zijn veel ondernemers geweest die door een echtscheiding in een faillissement zijn getrokken….

Joke

• Teun

Nederland is maar een heel griezelig land geworden. Blijf voorlopig fijn weg.

• Simon Kabelfoon

Misschien de prikborden ook maar gaan mijden Teun.

Je blijft anders maar geconfronteerd worden met zaken die je verafschuwt en dat moet je jezelf toch niet aan willen doen.