Wanneer starten met opbouw pensioen (Leeftijdgrens?)

• Mysty

Hallo,

Ik heb een vraagje, natuurlijk heb ik eerst gekeken via de zoekfunctie of er al een dergelijk onderwerp was, maar ik vond niets.

Mijn situatie:

Ik ben recent afgestudeerd en heb sinds 4,5 maand een baan. Mijn contract loopt over 1,5 maand af en dan krijg ik een vastcontract. Mijn vraag is op welke leeftijd begin je pensioen op te bouwen (gaat dit automatisch of moet je dit zelf regelen?) en heeft de contractvorm iets er mee te maken.

Ik ben 23,5 jaar.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Mvg,

Mysty

• Paul

Beste Mysty,

Vanaf welke leeftijd iemand pensioen opbouwt, is afhankelijk van het pensioenreglement. In veel reglementen is opgenomen dat pas pensioen wordt opgebouwd vanaf 25 jarige leeftijd. Dit is wettelijk toegestaan, maar geen voorschrift. Je mag pensioen al opbouwen vanaf de eerste dag dat je in loondienst werkt. Of dit ook zo is, hangt af van het pensioenreglement. Het pensioen wordt altijd geregeld via de werkgever. Praat er eens over met je werkgever.

Overigens: uitsluiting van deelname puur en alleen op grond van een tijdelijke aanstelling is verboden. Ook toelatingscriteria, die feitelijk veroorzaken dat werknemers met een tijdelijke aanstelling zijn uitgesloten, zijn verboden.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Mysty

Beste Paul,

Hartelijk dank voor uw reactie en voor uw uitleg.

Nu weet ik hoe het zit.

Mvg,

Mysty

• Marco Pantani

er zijn volgens mij ook mogelijkheden om buiten je werkgever om pensioen op te bouwen toch?