Werkgever wil geen pensioen doen

• Patricia

Wie o Wie kan mij op weg helpen, mijn man heeft bij zijn werkgever geen pensioen opbouw en geen wao gat, dat betekent dus dat we alles zelf moeten gaan regelen. Wie kan mij helpen met het volgende:

Is de werkgever verplicht om pensioen te doen

Kunnen wij de werkgever verplichten om pensioen in te houden

En hoe kunnen wij het waogat opvullen, zijn die verzekeringen zoals gezegd erg duur en kunnen wij ook hier de werkgever een deel in verplichten?

Alvast hartelijk dank voor de reactie!

Groet,

Patricia van der Arend

• Simon Kabelfoon

Wanneer een werkgever niet onder een CAO valt waarin een verplichte pensioenregeling is opgenomen of wanneer een werkgever niet vrijwillig een pensioenregeling voor het bedrijf heeft opgezet kan een werkgever niet verplicht worden iets aan een pensioenregeling te doen.

Indien dat bij deze werkgever het geval is (wat voor een soort bedrijf is het?) kunt u hem/haar dus ook niet verplichten iets te doen.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de WAO-gat-verzekering.

• Patricia

Het is een aftimmeringsbedrijf!

Ik ben me nu erin aan het verdiepen, maar het is maar een moeilijk vakgebied.

Ik las dat je het wao gat ook kunt laten afdekken door het pensioenfonds. Klopt dit?

Zodra ik wat meer weet dan ga ik toch met zijn baas in conclaaf of we niet iets kunnen regelen. De baas vind die verzekeringen allemaal te duur, klopt het ook dat voor de werkgever dit soort verzekeringen erg duur zijn?

Bedankt

Patricia

• Simon Kabelfoon

Ik weet niet of er een bepaalde CAO van toepassing is, maar informeert u eens bij de FNV (www.fnv.nl) of er op het bedrijf van de werkgever een CAO van toepassing is.

Mogelijk kan men u daar dan direct melden of in die CAO een verplichtgestelde pensioenregeling (al dan niet incl. WAO-gat-verzekering) is vastgelegd.

• besmart

Hoeft niet, kan je ook zelf.

Deel van netto loon zelf als koopsom storten. Is aftrekbaar en looptijd na 65 jaar uit laten keren. Zit je in een laag tarief.

Bruto werkgever –> netto werknemer

netto in koopsom —> teruggave belasting —>

= bruto bedrag gestort in koopsom.

bijv

bruto 200 = netto 150 op loonstrook zet je maandelijks opzij.

einde jaar 1800 in koopsom

teruggave belasting = 600

1800 + 600 = 2400 geinvesteerd in pensioen als koopsom tot 65e jaar.

Koopsom met minste kosten zie www.independer.nl