Lijfrenteverzekering of Pensioen

• Joost

Hallo,

Ik eb op dit moment omdat ik vaak van baan wisselde een lijfrente verzekering + overleidingsrisico verzekering afgesloten. Dit als alternatief voor een pensioen.

Bij mijn huidige werkgever moet ik meedoen in de pensioenvoorziening. Nu is mijn vraag wat is voordeliger op de lange termijn deze lijfrenteverzekeringsoplossing of de pensioen?

Dat is natuurlijk met weinig info aan te geven, maar ik zoek een ‘rekenethode’ om dit uit te rekenen of zo.

Wie kan mij helpen?

Mvrgr

Joost

• Simon Kabelfoon

Er zijn nogal wat varianten aan lijfrenteverzekeringen en ook aan pensioenregelingen, dus een allesomvattend antwoord is niet zo maar te geven.

Gemiddeld genomen kan wel gesteld worden, dat een lijfrenteverzekering een zogenaamde individuele polis is, waarin nogal wat kosten/provisie verrekend worden voordat u aan een vermogensopbouw toekomt.

In een collectieve pensioenregeling (zeker een echte collectieve regeling) worden natuurlijk ook de nodige kosten gemaakt voor het beheer/uitvoeren van die regeling, maar deze zijn gemiddeld lager (worden verspreid over soms enorme aantallen deelnemers) dan op een individueel contract.

Daaruit mag afgeleid worden, dat echt collectief goedkoper is dan individueel of bij een gelijke “inleg” echt collectief meer zal opleveren dan individueel.

Een “rekenmethode” kan ik je helaas niet aanreiken.