hallo allemaal,
heb altijd voor een nederlandse maatschappij in het buitenland gewoont en gewerkt maar altijd wel mijn pensioenlasten door betaald. sinds 1986 woonde ik in thailand en ben daar ook voor de thaise wet getrouwd. om gezonheidsredenen moest ik terug naar nederland wat in de eerste plaats tijdelijk zo zijn. mijn vrouw wilde niet mee omdat ze anders haar moeder en zoon moest achter laten. daar heb ik dus een financiele regeling voor getroffen. het huwelijk is ook in nederland geregistreerd. maar de thaise regels gelden weer niet in nederland.
het ziet er niet naar uit dat ik ooit weer terug ga naar thailand. door nieuwe regels zowel in nederland als in thailand kan ik niet meer aan die voorwaarden voldoen.
mijn thaise vrouw spreekt geen woord engels, laat staan nederlands. ze kan zoiets ook nooit leren want kan haar eigen taal ook maar slecht lezen en schrijven. wat in haar land geen probbleem is.
over twee jaar ga ik met pensioen. nu is mijn vraag : gaat een deel van mijn pensioen dan automatisch naar mijn vrouw in thailand? inmiddels kan ik haar zelf niet meer bereiken en weet niet eens waar ze woont. zelf, kan zij het pensioen niet aanvragen en eventuele toegestuurde formulieren niet lezen of invullen. zelfs het nabestaande pensioen waar zij dan recht op zou hebben kan ze zelf niet aanvragen. dus zou ik daar vanaf willen zien om zodoende in aanmerking te kunnen komen voor een hoger ouderdomspensioen.
om kort te aan. leef al jaren niet meer samen met mijn vrouw en zij wil niet mee werken aan een echtscheiding maar nu kan ik haar niet meer bereiken ook. wat voor een gevolgen kan dit hebben voor mijn pensioen? zij zal het nooit aanvragen, dat is zeker.
vriendelijke groet,
ruud.