Pensioendeel als niet ingezetene opgebouwd

• Teun

Als ik over een paar jaar met pensioen ga dan is ongeveer 60% van het pensioen, in opbouwjaren, opgebouwd in het buitenland. Ik ben “met der woon vertrokken” uit Nederland, dus de premie die ik in de buitenlandse jaren betaald heb, is niet van voor de Nederlandse inkomsten belasting. Nederland heeft daar dus belasting technisch niets mee te maken. Is er een gevaar dat als ik in Nederland terug ben er dan belasting geheven gaat worden over het niet in Nederland opgebouwde deel. Het is een groot Nederlands pensioen fonds.

Ik wat dit betreft wat verontrustende geluiden gehoord.

Teun

• Teun

Moelijke vraag?

• Paul

Niet moeilijk, maar gezien uw fantastische bijdrage in het verleden heb ik geen zin Pierewiet vragen te beantwoorden.

• Teun

Dat was een grapje, Johan en Pierewiet? :-) Desalnietemin een interessant onderwerp, want ik heb inmiddels begrepen dat dit gewoon plaats vindt. Weet alleen niet waarom, want wat je als niet ingezetene spaar heeft de Nederlandse belasting dienst toch niets mee te maken? Als je i.p.v. in het pensioenfonds zelf gespaard zou hebben dan is later het ontpotten ook niet belastbaar, hooduit de rente en divident over de investering? Er is een vrij grote groep expats die met dit probleem kampen, en zich vaak niet eens bewust zijn van de diefstal die plaats vindt. Ja het is een wat andere vraag dan het gebruikelijke VUT en pre pensioen geleuter, of hoe een oud mannetje uit een ver verleden een financiele oor aan te n…..en (sorry)

Teun