Drie jaar geleden een flinke loonsverhoging ontvangen. Mijn werkgever past nu op mijn verzoek de huidige pensioenregeling aan. Dit pensioen opgebouwd vanaf 1-1-1990 heeft op betaaldatum in 2023 een waarde van ? 80.000 ( excl. winstdeling). Jaarpremie is ? 1350,- volledig betaald door werkgever.
In het nieuwe pensioen is op mijn verzoek een nabestaanden-verzekering opgenomen. De afkoopsom ( sorry, hoogte mij nog niet bekend) van het oude wordt gestort in het nieuwe pensioen.
Het product is een gemengde verzekering met verhoogd kapitaal bij leven.
Op einddatum verzekering in 2023 een gegarandeerd kapitaal van ? 73.209,- (excl. winstdeling).
Bij overlijden voor einddatum is direct een bedrag uitkeerbaar van ? 2200,- in 2004 wat oploopt naar ? 66.000 in 2018 (einddatum).
De jaarpremie hiervoor is ? 3900,- waarvan ? 1150,- (bruto) voor mijn rekening gaat komen.
Zelf sta ik hier niet positief tegenover.
De premiehoogte stijgt zowel voor mijn werkgever als mijzelf fors, terwijl de hoogte van het eindkapitaal vrijwel gelijk is. Enige voordeel in mijn ogen is de nabestaanden-verzekering, maar die wordt dus duur betaald.
Alternatieven ??