Beste prikborders,
Graag wil ik jullie mening/ervaringen horen over het volgende.
Onder de Witteveen wetgeving is het mogelijk pensioentekorten die zijn ontstaan door het gebrek aan mogelijkheden tot waardeoverdracht (dus van voor 8-7-94) in te kopen. Ik heb een cliënt die dit voor alle werknemers van de BV wil doen. De fiscus wijst dit af voor wat betreft de inkoop voor de directeur/enig aandeelhouder. Voor het personeel (6 personen) is de inkoop geen probleem, maar voor de DGA wel. Argument voor deze stellingname: de totale arbeidsbeloning van de DGA wordt dan onzakelijk (te) hoog. De koopsom voor het personeel/niet aandeelhouders bedraagt 110.000 euro, en die voor de DGA 240.000 euro.
De jaarlast van 110.000 euro staat buiten discussie; die van 240.000 euro niet. Volgens de belastingdienst is het onzakelijk deze in één keer te nemen. Dus 240.000 euro activeren en voor de VPB afschrijven in jaarlijks gelijke porties tot de pensioendatum.
Mijn stelling is: als je iets voor alle personeelsleden doet, mag een DGA daar ook aan meedoen. Hij is immers ook een personeelslid, en geniet hier t.o.v. andere werknemers geen bijzonder voordeel (afgezien van het financiële belang). Dus een jaarlast van 240.000 euro.
Voor de goede orde: het gaat hier niet om eigen beheer voor de DGA maar om een verzekerd pensioen; er wordt dus in totaal 350.000 euro betaald aan een verzekeraar.
Graag hoor ik van jullie wat de meningen/ervaringen op dit punt zijn.