witteveen

• Hugo

Beste allemaal,

per 1-6 wordt de nieuwe wet “witteveen” ingevoerd, kan iemand mij vertellen waar ik deze wetgeving op internet kan vinden. Ik bedoel dus eigelijk de originele tekst van de wet, maar eventueel ook vertaling naar normaal Nederlands.

Groeten,

Hugo

• Paul

Beste Hugo,

Officieel betreft het de Wet van 29 april 1999 houdende aanpassing van de Wet op de loonbelasting 1964, de Wet op de inkomstenbelasting 1964, de Coördinatiewet Sociale Verzekering en in samenhang daarmee enige andere wetten naar aanleiding van de voorstellen van de werkgroep Fiscale behandeling pensioenen (Wet fiscale behandeling van pensioenen). Deze heeft in het Staatsblad van 28 mei 1999 gestaan. De tekst kun je vinden op http://wetten.overheid.nl.

Tal van verzekeraars en belastingadvieskantoren hebben samenvattingen op het net gepubliceerd.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Hugo

Juist, maar het probleem van deze samenvattingen is dus dat elke maatschappij zijn eigen interpretatie heeft van deze wet, met als gevolg dat elke maatschappij andere regels hanteert voor zijn eigen pensioen polissen.

Maar in ieder geval toch bedankt ik zal de koppeling eens bezoeken.

• Paul

Beste Hugo,

Op zich heb je daar gelijk in. Ieder vogeltje … en zo. Ik pak zelf regelmatig de Sdu uitgave Wet fiscale behandeling van pensioenen erbij (Recourt/Vollenbroek, 1999). Ik weet niet of het nog leverbaar is, maar het ISBN nummer is 90-766-2902-1.

Misschien dat je er iets aan hebt. Kluwer heeft ook de nodige uitgaven op dit punt circuleren op dit punt.

Daarnaast is er nog het Antwoordenboek Pensioenen (ISBN 90-14-09382-9) en het boek Fiscale kijk op pensioenregelingen (ISBN 90-1300-501-2). Ook het boek Wet fiscale behandeling van pensioenen van Krikhaar/Van der Wel is goed (ISBN 90-267-3086-1), en er is nog een publicatie waarvan ik iedere punt en komma ken. Of alles nog verkrijgbaar is, weet ik niet.

Enfin, leesvoer genoeg.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Teun

Paul als je voor de witteveen wet al een pensioen opgeboewd hebt ver boven de als zo ideaal geziene 70%, dan kunnen ze daar toch niets van afpakken. betaald is betaald?

Paul schreef:

>

> Beste Hugo,

>

> Op zich heb je daar gelijk in. Ieder vogeltje … en zo. Ik

> pak zelf regelmatig de Sdu uitgave Wet fiscale behandeling

> van pensioenen erbij (Recourt/Vollenbroek, 1999). Ik weet

> niet of het nog leverbaar is, maar het ISBN nummer is

> 90-766-2902-1.

>

> Misschien dat je er iets aan hebt. Kluwer heeft ook de nodige

> uitgaven op dit punt circuleren op dit punt.

> Daarnaast is er nog het Antwoordenboek Pensioenen (ISBN

> 90-14-09382-9) en het boek Fiscale kijk op pensioenregelingen

> (ISBN 90-1300-501-2). Ook het boek Wet fiscale behandeling

> van pensioenen van Krikhaar/Van der Wel is goed (ISBN

> 90-267-3086-1), en er is nog een publicatie waarvan ik iedere

> punt en komma ken. Of alles nog verkrijgbaar is, weet ik niet.

>

> Enfin, leesvoer genoeg.

>

> Met vriendelijke groeten,

>

> Paul