waardeoverdracht

• Anne-Mieke

I.v.m. verandering van werkgever is er een waardeoverdracht mogelijk van de pensioenregeling van De eendracht naar Metalektro. Pensioenrechten bij De Eendracht zijn opgebouwd in 17 jaar. De Eendracht hanteert een eindloonregeling en een indexatie. Metalektro hanteert een middelloonregeling en ook een indexatie.

Het salaris bij de nieuwe werkgever is zo'n ? 200 bruto per maand lager dan bij de vorige werkgever en zal nog stijgen. Bijkomend punt is misschien dat er nog geen absolute zekerheid is dat het huidige contract voor bepaalde tijd wordt omgezet naar contract voor onbepaalde tijd.

Kan op basis van deze gegevens iemand mij adviseren of waardeoverdracht zinvol is?

• Huub

Als de middelloonindexatie bij de nieuwe werkgever hoger is dan de slapersindexatie bij de oude: doen.

nb1 Tegenwoordig is het van belang om te weten of de indexatie en zelfs de nominale aanspraken voorwaardelijk geformuleerd zijn; dwz dat de pensioenuitvoerder op grond van ontwikkelingen in vermogen en het rendement gerechtigd is de aanspraken te verlagen. Vraag dus of de ingekochte aanspraken nominaal gegarandeerd worden en van welke factoren de indexatie afhankelijk is.

nb2 Door de overdracht kan de pensioeningangsdatum van je oude aanspraken verschuiven; kijk of je dat wel wilt.

Huub

• Huub

Je kunt overigens gewoon de overdracht vrijblijvend laten offreren door de nieuwe uitvoerder; vervolgens kun je , als er vragen overblijven (zoals bovenstaande), een goed besluit nemen.

• Anne-Mieke

Ik weet (nog) niet of de nominale aanspraken bij overdracht worden gegarandeerd. Dat ga ik navragen.

Bij De Eendracht is de indexering voorwaardelijk ; op basis van het prijsindexcijfer van het CBS, maar zolang de financiële positie van het fonds dit toelaat. Metalektro gaat uit van de algemene loonontwikkeling in de CAO voor de Metalektro, maar ook niet onvoorwaardelijk. Aanpassing van de franchise op basis van loonindex en AOW, bij De Eendracht. Bij Metalektro wordt alleen vermeld dat dat bedrag jaarlijks wordt bepaald.

Bij De Eendracht is de pensioeningangsdatum bij 65 jaar en bij Metalektro kan dat al bij 62 jaar.

Mischien heb je n.a.v. dit bericht nog verder advies voor mij?