Ik weet niet precies hoe lang een verzekeraar zijn archief moet bewaren, men zal zich kunnen beroepen op die termijn.
Als die termijn niet verstreken is moet de verzekeraar de getekende afkoopkwitantie kunnen overleggen, dat ding dient immers als bewijs van volledige kwijting.
De verzekeraar is natuurlijk de rechtsopvolger, nml Aegon. In 1989 was men natuurlijk niet bepaald achterlijk op het gebied van autoamitisering; dus als er geen papieren individuele dossiers meer zijn dan toch wel zeker geprinte data op de bekende A3-kettingformulieren.
Als het hier om een overlijdensverzkering gaat? Het is of toch al heel lang beleid bij verzekeraars dat verzekeringen die niet gegarandeerd tot uitkering leiden, geen afkoopwaarde hebben? Actuarieel beschouwd is dat natuurlijk onzin, maar het is interessant om te horen of dit beleid in 1989 niet nog bestond. Je kunt geen overlijdensverzekering voor afkoop aanbieden als die geen waarde heeft (als het een levenslang overl.verzekering is, dan heeft die natuurlijk wel waarde).
Ik ervaar dat in deze tijd zeer veel voormalige gastarbeiders om hun pensioen komen; die worden nu zo ongeveer 65 jaar. Vroeger kon er bij (r)emigratie makkelijk pensioen afgekocht worden. Iik prijs het beleid van mijn pensioenfonds niets te hebben vernietigd. De dossiers met kwitanties staan keurig op afkoopjaar geordend.