heel erg oude polis

• Paul

Een cliënt van mij heeft in 1947 een polis gesloten bij de Algemeene Friesche Levensverzekering-Mij. Het contract is destijds via fusies bij Aegon terecht gekomen. De cliënt is overleden en volgens mij moet de verzekering nu uitkeren. Het gaat om een beperkt bedrag, nl. destijds 1000 gulden. Aegon zegt dat ze al deze polissen hebben afgekocht in 1989. Wie oh wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb nl. de originele polis en een kwitantiekaart tussen de stukken aangetroffen. Het gaat om een begrafenisverzekering, die destijds is gesloten via de Groot-Noordhollandsche van 1845.

Ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Huub

Ik weet niet precies hoe lang een verzekeraar zijn archief moet bewaren, men zal zich kunnen beroepen op die termijn.

Als die termijn niet verstreken is moet de verzekeraar de getekende afkoopkwitantie kunnen overleggen, dat ding dient immers als bewijs van volledige kwijting.

De verzekeraar is natuurlijk de rechtsopvolger, nml Aegon. In 1989 was men natuurlijk niet bepaald achterlijk op het gebied van autoamitisering; dus als er geen papieren individuele dossiers meer zijn dan toch wel zeker geprinte data op de bekende A3-kettingformulieren.

Als het hier om een overlijdensverzkering gaat? Het is of toch al heel lang beleid bij verzekeraars dat verzekeringen die niet gegarandeerd tot uitkering leiden, geen afkoopwaarde hebben? Actuarieel beschouwd is dat natuurlijk onzin, maar het is interessant om te horen of dit beleid in 1989 niet nog bestond. Je kunt geen overlijdensverzekering voor afkoop aanbieden als die geen waarde heeft (als het een levenslang overl.verzekering is, dan heeft die natuurlijk wel waarde).

Ik ervaar dat in deze tijd zeer veel voormalige gastarbeiders om hun pensioen komen; die worden nu zo ongeveer 65 jaar. Vroeger kon er bij (r)emigratie makkelijk pensioen afgekocht worden. Iik prijs het beleid van mijn pensioenfonds niets te hebben vernietigd. De dossiers met kwitanties staan keurig op afkoopjaar geordend.

• Paul

Beste Huub,

Voor zover ik weet is er voor ondernemingen een wettelijke bewaartermijn van 10 jaar die soms wordt ingekort tot 7 jaar. Of er voor verzekeraars afwijkende regels zijn, weet ik niet. Het lijkt me echter wel vrij slordig als een afkoop niet kan worden aangetoond. Een begrafenisverzekering krijgt in de loop der tijd wel degelijk een afkoopwaarde; de verzekering moet immers altijd uitkeren, en die kans wordt iedere dag groter in de loop der tijd.

Het zou best wel kunnen dat wat ze zeggen waar is, maar normaliter ga je bij uitkering/afkoop van de verzekering toch over tot inzending van de originele polis? Het lijkt me dan minimaal discutabel dat er hier iets is uitgekeerd, en enig bewijs van betaling heb ik tot op heden ook nog niet gezien van Aegon. En het lijkt me dat de bewijslast nu bij hun ligt.

Groeten,

Paul

• Huub

Beste Paul; dat lijkt me een goede insteek. Laat Aegon maar aantonen dat er afgekocht is.

Groet

Huub

• Petra

Beste Paul,

Stomtoevallig kwam ik van de week in aanraking met een vergelijkbare zaak. Als ik het goed heb begrepen, is er destijds een procedure geweest tegen Aegon, omdat ze op diverse polissen weigerden uit te keren. Dat gaat echter over polissen van voor de tweede wereldoorlog. Ik weet niet of een polis uit 1947 daar gelijk mee wordt geschakeld. Die polissen zijn inderdaad afgekocht, voor zover de polishouders waren te traceren. Het kan dus best zijn dat uw cliënt tussen wal en schip is gevallen. Dan heb je volgens mij gewoon nog recht op een uitkering.

Maar ja, wat zegt de mening van Petra?. Ik ben geen jurist maar slechts een simpele assurantieadviseur.

Petra