Pensioenen samenvoegen

• Ivo

Ik ga binnenkort van werkgever wisselen, en vroeg me af of het handig is om de verschillende pensioenen die ik bij verschillende werkgevers heb opgebouwd allemaal bij mijn nieuwe pensioenverzekeraar onder te brengen. Het gaat hier om pensioenen bij Nationale Nederlanden (waarde rond de 500 ?) en AXA (waarde rond de 1100 ?) ( Ik ben 26 jaar oud dus heb nog niet veel pensioen opgebouwd). Alle advies welkom! Bij voorbaat dank. Ivo.

• Simon Kabelfoon

Kan niet zondermeer beoordeeld worden op basis van de door u verstrekte gegevens.

Vragen zijn onder andere of de waardes bij AXA en Nat. Ned. nog kunnen groeien (door overrentewinstdeling, maatschappijwinstdeling of beleggingsrendement)?

Naar welk soort regeling worden die waardes overgedragen (eindloonregeling bijvoorbeeld)?

In alle gevallen het advies om wel de waardeoverdracht via uw nieuwe pensioenuitvoerder aan te vragen.

Die krijgt dan een opgave van AXA en Nat. Ned. en op basis van die opgave zal men u een vorostel doen, waaruit blijkt wat die overgedragen waardes “doen” in uw nieuwe pensioenregeling.

Wanneer die waardes bijvoorbeeld worden overgedragen, waarmee u extra-dienstjaren kunt aankopen in uw nieuwe regeling, kan dit interessant blijken, vooral bij een eindloonregeling.

Toekomstige salarisstijgingen geven dan ook een verhoging van pensioenrechten over die “ingekochte” diensttijd.

Maar eerste aanvragen (kost niets en verplicht u nog tot niets) en dan met die info graag terug op dit prikbord.

Dan kan er wellicht meer inhoudelijk gereageerd worden.

Pas wanneer u de voorstellen van de waardeoverdracht getekend terugstuurt aan uw nieuwe pensioenuitvoerder zit u vast aan die waardeoverdracht.

• Ivo

Bedankt voor uw antwoord, ik ga aan de slag. M vr gr Ivo

• Teun

Simon ik heb een hypotetische vraag.

Als ik 25 jaar bij een groot bedrijf gewrkt heb en daar wegga met een uitgesteld pensioen waardevast van zeg maar 60%. Als ik nu bij een ander groot bedrijf begin en daar nog 20 jaar maak, zeg mat 50% pensioen. Krijg ik dan niet aan het einde 60 plus 50 is 110% pensioen. Als dit klopt dan plijt het voor de loopbaan bij een goed bedrijf beginnen en halverwege een restart maken bij een ander bedrijf

Teun

• Simon Kabelfoon

Zonder op alle details in te gaan zou dit verhaal kunnen kloppen Teun.

De vraag is evenwel wat er met het salaris is gebeurd in die laatste 20 jaar.

Wanneer dat aanmerkelijk is toegenomen t.o.v. die eerste 25 jaar heb je op basis van het laatstverdiende inkomen toch nog een aardig “pensioenhiaatje”.

Heeft overigens niets te maken met een al dan niet groot bedrijf, maar met de inhoud van pensioenregelingen/-toezeggingen.

• Teun

mijn pensioenfonds heeft een opbouw curve die flink steil is in de eerste 20 jaar maar afvlakt tot het punt waar je haast niet meer opbouw. Het is een waadevast, een recht, en welvaarts vast , niet een recht maar het wordt regelmatig bijgetrokken. Ik heb zelf nu een pensioen dat over 2 jaar ingaat (vervroegd door tropenservice) en ongeveer 5% hoger is dan het pensioen gevend salaris. Dit mag niet dus wordt het tijdelijk pensioen afgetopt. Ik ben door mijn lange diensttijd een bijzonder geval. Zonde van al dat premie betalen de laatste 5 jaar want dat heeft niet tot opbouw geleid

• Simon Kabelfoon

Nou Teun,

je bent niet alleen door jouw lange diensttijd een bijzonder geval (geintje he!!)

• Teun

Ok Simon, kan ik tegen hoor. Zit me nu een ongeluk te prakizeren hoe als ik buiten Nederland blijf inkomsten belastingen op mijn toekomstige pensioen kan voorkomen

• Teun

Simon waar is trouwens die Joke gebleven? Daar kon ik altijd vreselijk om lachen als ze weer eens iemand het verkeerde pad opgestuurd had

• Simon Kabelfoon

Geen idee Teun, maar zoek haar postings elders eens op en stuur eens een berichtje.