eigen bijdrage pensioen

• Eric

Binnen onze organisatie hebben wij een zg beschikbaarpremiestelsel voor wat betreft de pensioenregeling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een leeftijdstabel met oplopende premiepercentages, waarbij zowel werkgever als werknemer 50% van de premie voor zijn/haar rekening neemt. (Hoe ouder je bent, des te meer premie wordt er ingehouden)

Met ingang van 1 juni a.s. is dit wettelijk verboden en dient er bij elke werknemer een gelijk percentage te worden ingehouden. Dit percentage zal worden vastgelegd in de pensioenbrieven en kan vervolgens dus niet meer gewijzigd worden.

Zijn er al ervaringen opgedaan met dit nieuw vast te stellen percentage? Zijn er al ondernemingen waar dit geregeld is? En wat is het percentage waar op uit is gekomen?

Mijn inzicht is, dat met name de jongste categorie werknemers er altijd op achteruit zal gaan. Tenzij de werkgever accoord gaat met het percentage dat tot op heden bij hen wordt ingehouden; maar dat zal de werkgever dan wel veel extra premie voor de oudere categorieen kosten. Deze optie lijkt mij dus niet erg reeel.

Graag reactie

• Simon Kabelfoon

Bij mijn weten dient een en ander formeel per 01-05 al geregeld te zijn (01-06 ziet toe op “Witteveen”, hier gaat het om “gelijke behandeling”).

Is inderdaad een lastige gezien de geschetste problematiek.

Bij min of meer gelijke lasten voor de werkgever betekent dit veelal, dat de jongere werknemer de beschikbare premie vrijwel geheel voor eigen rekening dient te nemen en da's veelal onwenselijk. (Kan volgens mij ook weer tot een discussie van “ongelijke behandeling” leiden, waar deze maatregel ook weer uit is voortgekomen!!)

“Wij” zijn er dan ook nog niet uit op een enkele b.p.-regeling na, waar dit wel probleemloos was door te voeren.

Heeft trouwens ook nogal wat gevolgen voor de zogenaamde bijspaarregelingen (strikt genomen lijken deze nu niet meer te kunnen).

• Paul

Beste Eric,

Wellicht kun je werken met een werknemersbijdrage uitgedrukt in een percentage van het salaris. Bij collectieve salaris/diensttijdregelingen is dit niet ongebruikelijk, en het moet n.m.m. ook kunnen bij beschikbare premie.

Dan heb je volgens mij gelijke behandeling man/vrouw en leeftijdsdiscriminatie in een keer afgetimmerd.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Simon Kabelfoon

Da's een vergelijkbare oplossing als een werknemersbijdrage uitgedrukt in een percentage van de pensioengrondslag.

Bij beschikbare premieregelingen zit daar echter juist het probleem.

Stel staffel loopt van 5,8% bij de laagste leeftijdsgroep tot 28% bij de hoogste leeftijdsgroep, dan kan je met goed fatsoen maximaal een werknemersbijdrage vragen van 5,8% (meer wordt lastig, omdat de jongste deelnemer dan meer zou bijdragen dan feitelijk aan premie beschikbaar wordt gesteld).

• Huub

Intersseant onderwerp!

In afwijking van wat je verwacht bij ‘gelijke beloning bij gelijke arbeid’ is een leeftijdsafhankelijke beschikbare premie toegestaan.

Het is dan vervvolgens wat merkwaardig als een van de BP-premie afgeleide procentuele eigen bijdrage niet is toegestaan en wel op dezelfde gronden als waarop een BP_staffel ook afgekeurd moet worden.

Dit los je dus nooit op zonder de wergeverslasten onevenredig te verhogen; dat gebeurt immers als iedereen 50% van de laagste premie in de staffel als eigen bijdrage moet betalen.

Ik zie alleen maar als oplossing dat de pensioentoezegging opnieuw uitonderhandeld wordt; wellicht is de regeling te handhaven met alleen de wg-bijdrage. Voor de vrijgevallen loonruimte (eigen bijdrage) kan misschien een levensloopregeling op vrijwillige basis worden ingevoerd? Of een door ancieniteit oplopende reeks van verlofdagen?

Ik roep maar even wat hoor.

Huub

• Paul

Beste Huub en Simon,

Toch nog even terugkomen p[ de variant werknemesrbijdrage uitgedrukt als percentage van het salaris. Wat ik zo ongeveer in de praktijk zie is dat de gemiddelde pensioenlast tussen de 15 en 20% van de loonsom is. Wat is er mis met een werknemersbijdrage van 7,5 of 10% van het salaris? Grosso modo moet je dan toch goed zitten? Mocht e.e.a. in een individueel geval heel onredelijk uitpakken, dan zou je nog aan het salaris kunnen sleutelen (eenmalig?).

Groeten,

Paul

• Simon Kabelfoon

Er is op zich niets mis met een werknemersbijdrage van bijv. 7,5% van het salaris.

Probleem blijft evenwel bij een beschikbaar premie stelsel, dat de pensioenpremie die beschikbaar wordt gesteld in de lagere leeftijdscohorten dan (veel) lager is dan de werknemersbijdrage.

Daarin schuilt de onredelijkheid.

• Paul

En die onredelijkheid noemen we gelijke behandeling

• Simon Kabelfoon

Zo ziet het er wel naar uit voor dit moment.

Zal vast nog wel een staartje krijgen, maar voorlopig hebben we het er maar mee te doen.

Kan je de eerste ervaringen van hoe verzekeraars hiermee om gaan (of beter, niet mee omgaan!!) reeds melden. Daar knapt een mens echt niet van op.

• Huub

Een eigen bijdrage moet altijd leiden tot verzekering (risicodekking en/of sparen).

De PSW zegt dat er altijd een aanspraak gegeven moet worden op basis van door en voor de deelnemer geleverde bijdragen; dit betekent dus dat de eigen bijdrage niet groter kan zijn dan de 100% bijdrage (BP) die de regeling kent.

Huub