pensioenen voor Huub, Simon en Paul, en de rest die iets weet

• sleeplezzz

Geachte heren en dames,

Op een ander prikbord (verzekeringentechniek) heb ik een vraag gedropd over partnerpensioen. De letterlijke vraag is de volgende.

Ik woon sinds ongeveer 2 jaar samen met een andere vrouw (geen geregistreerd partnerschap/huwelijk). Het bedrijf waar ik werk weigert haar op te nemen voor partnerpensioen, maar voor mijn zoontje is er wel een wezenpensioen, niet voor haar kinderen. Ik heb met de verzekeringsmaatschappij gebeld, maar die zeggen dat ik bij mijn baas moet zijn, en die zegt keihard nee. De verzekeringsagent roept weer dat ik bij de maatschappij moet zijn en niet bij hem. Kortom van het kastje naar de muur en vice versa.

Mag dit zo maar, en wat moet ik doen om toch een partnerpensioen te regelen? Moet ik nu naar de rechter stappen of naar een klachtencommissie? Hoe moet ik dit aanpakken, en wat gaat me dat kosten?

Ik kreeg een email dat ik de vraag beter hier kon stellen. Alle reacties; bij voorbaat dank.

• Huub

Uw werkgever heeft de vrijheid de pensioentoezegging op dit punt smal of breed in te vullen. De verzekeraar is hierin volgzaam. Daar kunt u dus niets aan dwingen.

Als de regeling is ontstaan via een vakorganisatie of een OR moet u natuurlijk daar aankloppen.

U zou de werkgever kunnen vragen of hij weet wat een verzekering van partnerpensioen voor ongehuwd samenwonenden kost. In de praktijk is dit slechts een fractie van de als bestaande kosten van huwelijkspartnerpensioen.

Als de regeling een huwelijkspartnerpensioen met opbouw heeft zal tzt uw ouderdomspensioen hoger zijn (mogelijk zo'n 25%), u kriijgt als aangemerkte ‘alleestaande’ namenlijk compensatie voor het feit dat u geen huwelijkspartner heeft.

Dit betekent dat u voor de uiteindelijk collectiviteit (bijna) net zo duur bent, met of zonder verzekering van partnerpensioen. Slechts de dekking bij overlijden in aktieve dienst zou bij verzekering van deze partner tot geringe extra kosten leiden.

U kunt ook eens kijken of in andere arbeidsvoorwaarden uw partner wel volwaardig wordt behandeld, zoals in de bijdragen voor ziektekostenverzekering of de mogelijkheid een partner (van deze ‘categorie’) particulier in uw ziektekostenverzekering op te nemen. Als dat gebeurt handelt de werkgever niet consequent.

Wezenpensioen: vaak zie je dat kinderen die tot de huishouding behoren gewoon kunnen vallen onder de dekking.

Zo zijn er:

wettig kind, gewettigd kind, geadopteerd kind, natuurlijk kind, stiefkind, pleegkind, dat door de deelnemer als zijn eigen kind tot het tijdstip van zijn overlijden werd onderhouden,

• Paul

Beste sleeplezzz,

Hoewel we in Nederland vrij verregaande gelijke behandelingswetgeving hebben, mag er in een pensioenregeling nog steeds onderscheid worden gemaakt tussen gehuwden/geregistreerde partners en samenwonenden.

Indien het uitsluitend gaat om de verzekering van partner- en wezenpensioen, zou een geregistreerd partnerschap op basis van “koude uitsluiting” moeten werken. Uw werkgever moet u dan opnemen in de regeling voor partnerpensioen. Geregistreerd partnerschap heeft heel wat meer gevolgen dan uitsluitend dit. Ik zou u dan ook adviseren eens met een notaris te praten over dit aspect, en gelijk eens te laten kijken naar de wenselijkheid van (aanpassing van) testamenten.

Zelf verzekeren kan natuurlijk ook, maar dan draait u voor alle premies op, en mag de verzekeraar gaan keuren. Dit kan soms een belemmering zijn, of leiden tot een hogere premie.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Simon Kabelfoon

Leuk stukkie in de FiscAlert Paul!!!!

• Paul

ummmmm heb ik iets gezegd dan?

• Simon Kabelfoon

Stond een artikel in over pensioen(tekort), wijziging regeling en nog een paar items, samengevat tot iets minder dan 1 pagina, “ondertekend” door ene P.W. te C. a/d IJ.

• Paul

Beste Simon,

Klopt, dat was een telefonisch interview. Ik heb het alleen zelf niet gezien.

Met vriendelijke groeten,

Paul