Beperking fiscale faciliering VUT & Prepensioen

• Huub

De (éénzijdig afgekondigde) kabinetsplannen mbt VUT/Prepensioen?Levensloop leiden o.a. tot beperking van de fiscale faciliering van VUT-regelingen per 1.1. 2006.

Tussen 1.1.2006 en 1.1.2011 worden deze regelingen nog maar voor 50% gefacilieerd.

Wat betekent dat nu eigenlijk?

Wat is bijvoorbeeld het aftelpunt van 100%?

Als de bestaande regeling bestaat uit 80% VUT op 62 jaar, kan dan 40% in aftrek worden genomen? Of kun je 80% blijven aftrekken als je de VUT-duur halveert?

Prepensioen kan alleen langs fiscale weg voor hen die op/na 1.1.2006 60 worden; als je de jongeren toch nog prepensioen laat opbouwen, wat betekent dat dan fiscaal?

Aanspraak wordt belast? Uitkering wordt onbelast? Dan kun je de aanspraak toch gewoon verminderen tot bijvoorbeeld 70% van de oude aanspraak; de nieuwe aanspraak is immers belastingvrij. Is het niet zo dat dan alleen maar de belasting over het pensioen vooraf betaald wordt? (renteverlies)

Kan het zijn dat een hele pensioenregeling wordt afgekeurd omdat het prepensioendeel niet fiscaal zuiver is?

• Petra

Jeetje Huub,

Een hoop vragen die je daar stelt. Bij ons op kantoor hebben we het hier ook vaak over. Wij doen vrij veel beschikbare premie bij relaties, en zijn nu bezig met het opstellen van een mailing op dit punt. Aanpassing staffels en zo.

Voor zover ik weet, maar wie ben ik?, wordt alleen de fiscaal gefacilieerde opbouw aangepakt. Dat zou betekenen dat je een “halve vut vanaf 60” zou kunnen omzetten naar een hele vanaf 62.5. Het punt is alleen dat je bij VUT geen echte opbouw hebt. Toch nog maar even snel converteren naar prepensioen dan?

Voor wat betreft het prepensioen: ik zie het zo dat de aanspraken worden belast, net als loon. De aanspraak gaat dus na afrekening naar box 3. Met 70% toekennen doe je de werknemer tekort, want die moet wel afrekenen over de aanspraak. En bruto of netto: terug van 100 naar 70% is gewoon een verslechtering.

Misschien kun je de prepensionering apart toezeggen om de rest buiten schot te houden?

Misschien dat ik het wel helemaal verkeerd zie: ik ben benieuwd naar wat de rest zegt/denkt.

• Huub

Dag Petra, jullie en jouw gedachten kunnen helpen een beeld te krijgen van al deze dingen; bedankt zover.

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt; de fiscale adviesburea's kondigen weliswaar de nodige congressen aan maar gratis kennis delen zie ik nog niet.

Groet,

Huub