55+

• R.Wolfs

Ik ben nu 56 jaar mijn werkgever heeft mijn funktie opgezegd werkte bij NS

Nu kan ik met de 55+ dat betekend dat ik de WW in ga ik krijg 70% van mijn laatst verdiende loon + een aanvulling tot mijn 61 jaar. Daarna krijg ik mijn pensioen en vevalt mijn aanvulling. Nou is mijn vraag krijg ik na mijn 61 jaar nog een WW uitkering + mijn pensioen?

• Huub

Ik ken uw collectieve regeling niet. Zoals u het beschrijft vermoed ik dat tijdens de periode 55-61 uw pensioenopbouw voor het prepensioen en het 65+ pensioen wordt voortgezet. Dit kan betekenen dat u op 61 volwaardig pensioneert. De ww-uitkering zal alsdan gestopt zijn.

• Toon

Hallo

Ik ben vorig jaar juli door een faillissement van mijn werkgevr in de WW terecht gekomen.

Op de eerste dag van de WW was ik 56 jaar en 8 maanden.

Gezien mijn arbeidsverleden heb ik recht op 4 jaar loongerelateerde WW-uitkering.

Ik betaal vrijwillig premie voor het pre-pensioen dat met 61 jaar ingaat.

Als mijn WW-uitkering stopt ben ik nog 4 maanden verwijderd van de 61jarige leeftijd en heb ik recht op de verlengde WW dat 70% van het minimumloon uitkeert.

Het pre-pensoen gaat alleen in vanuit een loongerelaterde WW-uitkering.

In mijn geval doet mijn bedrijfstakpensioenfonds niet moeilijk en kan ik die 4 maanden wel overbruggen.

In uw geval eindigt de WW-uitkering met uw 60 jarige leeftijd maar is er echter geen recht op verlengde WW, dit recht is namenlijk op 11 augustus 2003 door de regering afgeschaft.

Advies: Informeer bij uw bedrijfstakpensioenfonds over deze erg ingewikkelde materie die, na navraag, bij vele pensioenfondsen erg onduidelijk is.

Ik wens u veel sucses .

PS Laat nog eens van u horen, veel 55/56/57*

+ers kampen namenlijk met eenzelfde probleem.

groeten toon

• Teun

Huub , snap ik niet helemaal. Een pensioen fonds is eigenlijk een spaarpot. Als ik in een potje spaar (even het belasting effect er buiten laten) en dan later ga ontpotten, dan verlies ik daardoor toch niet het recht op WW? Andere spaar constructies uit het verleden , waar de fiscus later aan zijn trekken komt hebben toch ook geen invloed op de WW?

• Petra

Beste Teun,

De WW is een soort vanngnet regeling als iemand onttslagen wordt. Het recht op uitkering vervalt als je arebidsinkomen krijgt. Onder arbeidsinkomen wordt ook VUT en prepensioen gerekend. Opzich ook logisch, anders zou je 2 uitkeringen tegelijk krijgen, en dat kan de bedoeling nu ook weer niet zijn. En volgens mij, gezien uw kritische commentaren op het Nederlandse stelsel, wordt u daar alleen maar vrolijk van.

Petra

• Teun

Petra als het met me eens bent dat pensioen spaargeld is, en dat het rkijgen van pensioen ontpotten van spaargeld is, krijgt dan iemand met een bankrekening waar hij uit zou kunnen trekken , of wat breder bezittingen zoals een huis, geen WW? Als ik met een handshake vroegtijdig mijn loopbaan bij een grote International afsluit, de handshake gelijk zijnde aan het loon tot aan pensioen leeftijd (en een beetje meer) dan moet ik schriftelijk verklaren geen WW aan te vragen, wat denk ik betekend dat dit zou kunnen. Ik heb een aantal jaren dit haast meegemaakt vandaar . Ik vind werken gewoon veels te leuk en heb mij er uit weten te draaien :-) Ja ik weet wat je denkt , een VVD'er niet te beroerd om te werken als hij het kan :-)

• Petra

De WW is een werknemersverzekering en kent slechts een korting op basis van arbeidsinkomen, niet op basis van vermogen of vermogensinkomsten. Een gouden handdrukuitkering is vaak arbeidsinkomen. Vaak, want het ligt aan de ontbindingsovereenkomst en wat daar is geregeld. Werknemersverzekeringen worden betaalt door Nederlandse werknemers en geven dezen ook recht op een uitkering bij onvrijwillig ontslag. Ik zie niet in hoe u gerechtigd zou kunnen zijn tot een dergelijke uitkering, aangezien u buiten Nederland woont en werkt.

Prima dat u blijft werken als dat kan en u het leuk vindt; de Thaise staat zal u dankbaar zijn voor uw bijdrage in hun fiscaal en sociaal stelsel. En dat staat helemaal los van welke partijpolitieke overtuiging dan ook.

Petra

• Teun

Ja je hebt een punt. Het heeft geen zin zo'n verklaring af te dwingen , tenzij je daarna weer een tijdje in Nederland gaat werken en dan werkeloos raak of regel.

Trouwens de Thai vinden het onfatsoenlijk om belasting te hefen op pensioenen (en dat is het ook) , Indonesie en Zuid Afrika ook. Bruto netto dus omdat er ook een verdraf ter voorkoming van dubbele belasting is. Ideaal mogen gebruiken wat je zelf verdient hebt. In die landen zijn dan ook nog eens de kosten voor het levensonderhoud minder dan de helft van Nederland , dus tel uit je winst. Het is er ook nooit koud