pensioen

• Karen

1 juni jl. is mijn echtgenoot plotseling overleden op ons vakantie-adres in de Dominicaanse Republiek. Wat er dan allemaal op je af komt wil niemand weten, maar je wordt er wel mee geconfronteerd. Eén van die zaken is het pensioen. Jan had een goed pensioen opgebouwd, aangezien hij al meer 20 jaar bij dezelfde werkgever had gewerkt. Na een reorganisatie moest hij gaan uitkijken naar een andere werkgever en die vond hij vorig jaar december. Tot op dat moment niets aan de hand. Nu is, in één klap, alles zomaar veranderd en krijg ik te maken met zaken waar ik me eigenlijk niet zo mee bezig hield.

Ik zag dat Jan een nabestaandenpensioen had meeverzekerd, voor het geval hij zou overlijden voor de pensioendatum. In ons geval is hij 21 jaar voor die datum overleden.

Conform de Nederlandse wetgeving heb ik géén recht op nabestaandenpensioen, ik ben te jong, heb geen studerende kinderen onder de 18 (wel boven die leeftijd, maar dat telt geloof ik niet) en ik ben gezond.

Ik begrijp dat ik, omdat Jan het heeft meeverzekerd, recht heb op een (weliswaar klein) nabestaandenpensioen. Dat vind ik allemaal heel erg mooi, maar waar het mij om gaat is, krijg ik Jan zijn pensioen uitgekeerd, zoals hij het uitgekeerd zou krijgen als hij nog in leven is, of is dat geld nu gewoon weg….ik kom hier zelf niet uit.

• Simon Kabelfoon

Allereerst gecondoleerd en veel sterkte toegewenst.

Het nabestaandenpensioen is doorgaans een percentage (70% veelal) van het verzekerde ouderdomspensioen.

Meestal staan die bedragen ook wel ergens in een pensioenbericht.

Ik neem aan dat u met 2 pensioeninstellingen te maken krijgt, zowel die van de oude werkgever als die van de nieuwe werkgever (was daar ook een regeling??).

Of zaten beide bedrijven in dezelfde branche en waren zij beide verbonden aan hetzelfde pensioenfonds (welke?).

Sommige pensioenfondsen kennen ook nog een zogenaamde ANW-aanvulling, vraag dat even na.

• Huub

Dag Karen,

Waar is het geld dat je man voor zijn oudedag had gespaard? Dat is de kern van je vraag toch?

Bij levensverzekeringen wordt er bij de vaststelling van de premie (of de koopsom of het spaarbedrag) van uitgegaan dat een deel van de groep de einddatum niet haalt; dit deel wordt bepaald door statistieken. Als bijv. 10% de einddatum statistisch niet haalt kan eenieder uit de groep bij voorbaat al een korting krijgen van 10% op de premie. Dat is ook gebeurd bij het ouderdomspensioen van je man.

Het betekent dus dat uit de groep 10% (las voorbeeld) moet overlijden opdat de som gaat kloppen. Als er minder overlijden heeft de verz.mij. verlies, maar dan weer winst op zijn overlijdensverzkeringen. Voor jullie betekent het inderdaad dat het geld door het vroegoverlijden gewoon weg is.

Huub