waar lopen al mijn pensioenen

• Zonnet

Hallo,

Beetje een wazige vraag van een leek.

Ik heb nogal wat werkgevers gehad en zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet niet meer waar ik allemaal pensioen heb opgebouwd. Vele verhuizingen later en daardoor kwijtgeraakte post heb ik absoluut geen overzicht meer. Is het nou zo dat zodra je van werkgever veranderd en dus ook van verzekeraar dit allemaal automatisch wordt overgezet. Zo niet hoe kan ik nu nog achterhalen waar dat allemaal heeft gelopen en kan ik het dan alsnog overzetten.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Met vriendelijke groet,

Zonnet

• Simon Kabelfoon

Neen, pensioenen worden niet automatisch overgezet wanneer u van werkgever verandert, tenzij u bijvoorbeeld binnen een bepaalde branche blijft waar een bedrijfstakpensioenfonds actief is (zoals bijv. de kleinmetaal).

Wanneer u binnen verschillende branches heeft gewerkt of branches waar geen bedrijfstakpensioenfonds actief is zult u zelf aan de slag dienen te gaan.

U kunt informeren bij al die voormalige werkgevers, maar misschien bestaan die niet meer of zijn die opgegaan in andere ondernemingen.

Wanneer u mij een overzicht mailt (simon @ kabelfoon . nl) van de periodes wanneer en waar (werkgever met naam/adres e.d.) u gewerkt heeft, eventueel onder vermelding van het soort bedrijf, kan ik wellicht een en ander voor u uitzoeken.

Of u vervolgens die pensioenen nog kunt overzetten naar uw huidige pensioenuitvoerder is nog even de vraag (nog los van de vraag of dit interessant is voor u).

U heeft het recht bij wisseling van werkgever om elders opgebouwde pensioenrechten over te laten komen naar de nieuwe pensioenuitvoerder.

Dat noemt men (pensioen-)waardeoverdracht.

Dat geldt overigens alleen voor pensioenen uit dienstverbanden die zijn beeindigd op of na 8 juli 1994.

Bij pensioenwaardes van voor die tijd MAG men meewerken aan de waardeoverdracht maar is men daartoe niet verplicht.

• Theo Spierings

Is er al een centraal orgaan waar informatie betreffende (vergeten)pensioenen opgeslagen is?

Evt. met DidiD?

• bas

http://www.bpf-gil.nl/articles/76681/helpdeskvergetenpensioenen

grt Bas

• G.W.Doodeman

waar lopen mijn pensioenen

• Peter Jung

Hallo Zonnet,

Als je van werkgever veranderd en niet aangesloten bent bij een verplicht Bedrijfspensioenfonds

zal de reservewaarde nimmer automatisch overgedragen mogen worden.

Er zijn uiteraard situaties te bedenken waar dat wel gebeurd is. Bijvoorbeeld in het geval

waarin de werkgever van naam veranderd is of door overnames. In dat geval ben je altijd

wel geïnformeerd, maar had je moeten reageren voor datum ‘x’ als je er niet mee akkoord gaat.

Er zijn mensen die dit tegen betaling voor je willen uitzoeken.

Als je zin en tijd hebt, kan je het natuurlijk ook zelf doen.

Je zal vast nog wel weten bij welke werkgevers je allemaal gewerkt hebt.

Zet ze op een rijtje en neem contact met ze op.

Vriendelijke groet,

Peter