Zelf pensioen regelen: HOE?

• Karin

Ik wil zelf mijn pensioen gaan regelen, aangezien mijn werkgever dit niet geregeld heeft. Ik ben 24 jaar en net op de arbeidsmarkt. Ik wil dit dus goed zelf regelen, zodat ik straks niet mee hoef te doen aan een collectief pensioenplan. Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen en waar ik op moet letten. Heeft er misschien iemand tips voor me? Alles is welkom. Alvast bedankt.

Groetjes Karin

• Wim

Ik kan je niet verder helpen, maar ik vind het heel goed dat jij daar nu al over denkt. Hoe eerder je iets regelt, hoe goedkoper het is. Vandaar.

Wim

• Jarno

Hallo Karin,

Vraagje: waarom is het niet via je werkgever te regelen? Dit is nl. vaak de beste (lees: goedkoopste) regeling aangezien de werkgever meestal meebetaalt.

Zelfs in het geval jij zelf alle premie zou betalen (van je brutosalaris) is het nog steeds erg voordelig om op die manier je pensioen vorm te geven. Een lijfrente (privé-pensioen) kan ook maar heeft minder voordelen.

Groet, Jarno

• sandra

Hallo Karin,

Heb je al iets geregeld? Ik moet het namelijk ook gaan doen en ik weet ook nog helemaal niet hoe wat en waar, ik word over 2 weken 25 en voor die tijd wil ik het geregeld hebben. Ik moet het wel helemaal zelf regelen, mag ook zelf weten waar maar mijn baas betaald wel de helft mee.

Sandra