Pensioen wel of niet? !!SPOED!!

• John

Hallo!

ik ben net afgestudeerd en het afstudeerbedrijf biedt me een 1/2 jaar contract aan:

leeftijd: 22jr

HBO Computertechniek

ze bieden me 9 euro bruto inclusief vakantietoeslag

Ze hebben hier een pensioenregeling. 30% betaal ik, 70% betaald het bedrijf.

ik snap het allemaal niet precies. Wat is de premie? Die 30% van die premie wordt ingehouden op mijn bruto loon? Wat als ik dus na dit half jaar ontslagen wordt? Het kan worden overgezet hoorde ik, maar dat neemt nogal wat in beslag: tijd geld?

Zoals mijn baas het uitlegde, had hij volgens mij liever niet dat ik het deed. Ik zou dan een afstandsverklaring moeten tekenen…

Wat raden jullie me aan? Graag reactie met spoed!

Bedankt alvast!!!

John

• Simon Kabelfoon

Wat de premie wordt kan alleen uw werkgever (of diens pensioenuitvoerder) u vertellen.

Het feit, dat de werkgever van die premie in ieder geval 70% voor diens rekening neemt zou reden moeten zijn juist wel deel te nemen. (Of werkgever dient dit anderszins te compenseren.)

In dat halfjaar zult u niet een enorm pensioen opbouwen, want uitgaande van uw jaarloon (262 werkdagen * 8 uur * € 9 p/u = € 18864) zou u in de meest gunstige situatie ca. € 57 bruto per jaar opbouwen. (De kans dat de regeling minder gunstig uitpakt is overigens groot.)

Maar goed, alle kleine beetjes helpen straks als u 65 bent.

Wanneer u gepartnerd bent zal er waarschijnlijk ook een partnerpensioen geregeld zijn (en da's wel belangrijk om gelijk goed geregeld te hebben).

• John

Simon, dank je voor je reactie!

Even kijken of ik het allemaal goed begrijp:

-wanneer ik er niet voor kies om deel te nemen, moet (of kan) mijn wergever mij dan meer loon bieden?

-hoe kom je op die 57 euro uit per jaar? Dat wil dus zeggen dat ik in de meest gunstige situatie (wat is die?) ca. 28 euro bruto als pensioen opbouw hier.

-Wanneer blijkt dat na dit halfjaar ik een andere baan kan zoeken (die kans is vrij groot) is het dan makkelijk om te zetten en hoe werkt dat dan?

-Ik ben niet gepartnerd.

Wat is nu je advies: ja wel deelnemen, of nee, regel dit maar na dat halfjaar bij je nieuwe werkgever (waar ik dan hoop langer te werken!)?

Bedankt voor je reactie!!!

John

• John

Zojuist werd me verteld, dat het niet echt noodzakelijk/nuttig was om voor dit halfjaar een pensioen te nemen. Ik zou dan dus een afstandsverklaring moeten tekenen.

Ze vertelden ook, dat wanneer er na dit halfjaar weer een halfjaar zou volgend dat ik dan toch nog met terugwerkende kracht van de pensioenregeling gebruik zou kunnen maken.

Wanneer ik nu afstand doe, zou de werkgever me dan ‘meer loon’ moeten geven (compensatie waar je het eerder over had) of hoe zit dit dan?

Bedankt!!!

John

• Simon Kabelfoon

Die € 57,== per jaar is een globale berekening van wat je maximaal aan Ouderdomspensioen zou opbouwen in dat halfjaar werk.

Gevolgde berekening: Bruto-salaris per jaar -/- AOW-franchise = Pensioengrondslag.

Opbouw Ouderdomspensioen is 1,75% van de pensioengrondslag.

Cijfermatig:

€ 9 bruto per uur, maal 8 uur per dag maal 262 werkdagen per jaar =€ 18.864,==

18864 -/- 12300 (voorbeeld AOW-franchise)*1,75%*halfjaar= afgerond € 57,==.

Nogmaals, is een globale berekening, kan iets exacter, maar zal geen wezenlijk groter resultaat geven (afhankelijk van het soort regeling mogelijk zelfs minder).

Terwijl ik dit zit in te kloppen realiseer ik met, dat ik de 8% vakantietoeslag ben vergeten in het jaarsalaris, dus op te bouwen ouderdomspensioen komt dan uit op ca. € 70,== bruto per jaar.

Wanneer je niet deelneemt aan de regeling betaalt de werkgever diens aandeel in de pensioenpremie (70%) niet en spaart dus kosten uit.

Gezien het relatief geringe pensioenbedrag zal de premie niet enorm hoog zijn, maar het gaat nu even om het principe.

In die zin zou het dan ook redelijk zijn, dat werkgever dit op een andere wijze compenseert.

Of het de moeite waard is om daar veel stampij over te maken laat ik aan je zelf om te beoordelen.

Kan me van de werkgever wel voorstellen, dat, wanneer het bij dat halfjaarcontract blijft, het een hoop administratieve rompslomp geeft voor een relatief gering resultaat.

In die zin kan ik me wel iets voorstellen bij hun voorstel om maar voor afstand te tekenen, maar als je dat (theoretisch) je hele leven lang zou doen (dus telkens een halfjaarcontract bij wisselende werkgevers) bouw je nergens iets op.

Heeft nu nog niet veel gevolgen voor je, dus lijkt me niet schokkend wanneer je zit stukje pensioenopbouw gaat missen.

Overigens is het voor jou niet zoveel moeite om opgebouwde pensioenrechten bij een volgende werkgever in de regeling te laten overdragen.

Doorgaans is dat 1 extra-kruisje in een deelnameformulier onder opgave van de vorige pensioenuitvoerder en de machine gaat verder voor je aan het werk.

• Simon Kabelfoon

Zie andere reactie van me.

• John

Simon, dank voor je reactie!

In die 9 euro bruto zat al de vakantietoeslag bijgeteld! Je eerste berekening was dus al juist.

JohnSimon Kabelfoon schreef:

• John

Nu hoorde ik dat je pas pensioen kan opbouwen vanaf je 25e jaar…?! Bedoelen ze dat het dan pas nuttig is, of hoe en wat?

John

• Simon Kabelfoon

Veel pensioenregelingen kennen een “startleeftijd” van 25 jaar (voor wat betreft de opbouw van het ouderdomspensioen).

Dit blijkt overigens uit het pensioenreglement, dus mocht je daaraan twijfelen, dan kun je dit nog opvragen.

Mocht dit juist zijn, dan hoef je dus ook geen afstandsverklaring te tekenen, want er valt nergens afstand van te nemen.

• Huub

De afstandsverklaring dient ervoor dat de werkgever een bewijs heeft dat de werknemer niet wilde deelnemen. Volgens de wet geldt immers de pensioeregeling automatisch voor eenieder die tot de groep behoort voor wie de regeling bestemd is.

Huub (terug van vakantie),