Die € 57,== per jaar is een globale berekening van wat je maximaal aan Ouderdomspensioen zou opbouwen in dat halfjaar werk.
Gevolgde berekening: Bruto-salaris per jaar -/- AOW-franchise = Pensioengrondslag.
Opbouw Ouderdomspensioen is 1,75% van de pensioengrondslag.
Cijfermatig:
€ 9 bruto per uur, maal 8 uur per dag maal 262 werkdagen per jaar =€ 18.864,==
18864 -/- 12300 (voorbeeld AOW-franchise)*1,75%*halfjaar= afgerond € 57,==.
Nogmaals, is een globale berekening, kan iets exacter, maar zal geen wezenlijk groter resultaat geven (afhankelijk van het soort regeling mogelijk zelfs minder).
Terwijl ik dit zit in te kloppen realiseer ik met, dat ik de 8% vakantietoeslag ben vergeten in het jaarsalaris, dus op te bouwen ouderdomspensioen komt dan uit op ca. € 70,== bruto per jaar.
Wanneer je niet deelneemt aan de regeling betaalt de werkgever diens aandeel in de pensioenpremie (70%) niet en spaart dus kosten uit.
Gezien het relatief geringe pensioenbedrag zal de premie niet enorm hoog zijn, maar het gaat nu even om het principe.
In die zin zou het dan ook redelijk zijn, dat werkgever dit op een andere wijze compenseert.
Of het de moeite waard is om daar veel stampij over te maken laat ik aan je zelf om te beoordelen.
Kan me van de werkgever wel voorstellen, dat, wanneer het bij dat halfjaarcontract blijft, het een hoop administratieve rompslomp geeft voor een relatief gering resultaat.
In die zin kan ik me wel iets voorstellen bij hun voorstel om maar voor afstand te tekenen, maar als je dat (theoretisch) je hele leven lang zou doen (dus telkens een halfjaarcontract bij wisselende werkgevers) bouw je nergens iets op.
Heeft nu nog niet veel gevolgen voor je, dus lijkt me niet schokkend wanneer je zit stukje pensioenopbouw gaat missen.
Overigens is het voor jou niet zoveel moeite om opgebouwde pensioenrechten bij een volgende werkgever in de regeling te laten overdragen.
Doorgaans is dat 1 extra-kruisje in een deelnameformulier onder opgave van de vorige pensioenuitvoerder en de machine gaat verder voor je aan het werk.