Beste Inge,
Wordt wellicht een beetje technisch verhaal, maar wellicht is het volgende het geval.
De pensioenregeling van de werkgever (uitvoerder Avero) is er waarschijnlijk een op basis van de zogenaamde “beschikbare premie”.
Dat is een regeling, waarbij de werkgever een percentage van het salaris (of pensioengrondslag zoals Huub beschrijft) beschikbaar stelt als pensioenpremie.
Veelal heeft de werknemer daarin een eigen bijdrage (bijvoorbeeld 50% van die premie).
Bij oudere regelingen werd vaak gewerkt met 1 percentage voor alle medewerkers, jong en oud.
Alle regelingen dienden per 01-06 jl. aangepast te worden aan nieuwe regels (de zogenaamde Witteveenregels).
1 van de gevolgen van die regels is, dat er bij beschikbare premieregelingen sprake diende te zijn van een gelijke opbouw van pensioen bij zowel jongere als oudere deelnemers.
Dat heeft (o.a.) tot gevolg, dat beschikbare premie regelingen voortaan niet 1 percentage premie kennen, maar verschillende percentages (volgens een leeftijdsstaffel).
Hou ouder des te hoger het percentage.
Wanneer ik uw bericht lees, schat ik in, dat uw man in de leeftijdscategorie 55-59 zit.
Bij die leeftijd hoort (afhankelijk van de soort regeling) o.a. een premiepercentage van 30,2% van de pensioengrondslag.
Grofweg komt dat in uw situatie neer op een totale pensioenpremie van € 6.000 per jaar.
Wanneer uw man daar 50% van bijdraagt (en de werkgever dus die andere 50%), betekent dit, dat uw man per maand € 250 dient te betalen.
Dat betekent overigens wel, dat uw man ook meer pensioen gaat opbouwen!!!
Het is dus niet alleen maar duurder geworden, u krijgt ook meer.
Wat ik alleen niet begrijp is het feit, dat u en uw man hier niet uitvoerig over zijn geinformeerd.
Het is nogal een ingrijpende wijziging!
Ik kan helaas geen antwoord geven op de vraag of u deze wijziging zomaar kunt weigeren, maar ik kan me niet voorstellen, dat de overheid met al haar maatregelen heeft bedoeld hele huishoudens aan de bedelstaf te brengen.
Avero werkt doorgaans via adviseurs/tussenpersonen.
Ik adviseer u dan ook via uw werkgever te achterhalen wie die tussenpersoon/adviseur is en die eens om een fatsoenlijke uitleg van een en ander vragen.