nabestaandenpensioen

• Christy

Hallo,

Ik heb even een vraagje over nabestaandenpensioen. Ik hoop dat er iemand is die er iets vanaf weet. Mijn moeder is bijna 9 jaar met mijn stiefvader getrouwd geweest. Ze zijn twee jaar geleden gescheiden. Hij is helaas een paar weken geleden overleden. Mijn moeder heeft nu een formulier gekregen over het nabestaandenpensioen voor de tijd dat ze getrouwd zijn geweest. Hij zou twee weken geleden 53 zijn geworden. Nu heb ik gehoord dat nabestaandepensioen levenslang is.Dus dat mijn moeder levenslang een bepaald bedrag krijgt. Is dit zo? Ik en ook mijn moeder dachten nl. dat ze gewoon een bedrag kreeg berekent over het aantal jaren dat ze getrouwd zijn geweest en dat ze dat in een keer krijgt.

Wie weet het?

Alvast bedankt!

Groeten

Christy

• Simon Kabelfoon

Christy,

jouw moeder maakt inderdaad aanspraak op een bedrag in relatie tot de tijd dat ze getrouwd is geweest.

Betreft dan inderdaad een levenslang uitkering en dus niet een bedrag ineens.

• Petra

Beste Christy,

Je moeder is, als ik het goed bereken, in 1993 gescheiden. Toen was de pensioenverdeling bij echtscheiding nog gebaseerd op het Boon/Van Loon arrest.

Öp basis van de Pensioen- en Spaarfondsenwet zou je moeder bij de echtscheiding een bijzonder nabestaandenpensioen moeten hebben gekregen. Dit is dan alle tot de echtscheiding opgebouwde nabestaandenpensioen (tenzij je stiefvader al eerder van iemand anders gescheiden was). Dus ook de weduwenpensioenen van voor het huwelijk. Dit weduwenpensioen krijgt je moeder zolang zij leeft.

In sommige pensioenregelingen zit er daarnaast nog een stukje extra pensioen tot haar 65-e. Maar meestal vervalt dit recht bij echtscheiding.

Je moeder krijgt alleen een bedrag ineens, als het pensioen onder de “afkoopgrens” zit. Voor 2004 is dit een uitkering van 350,96 euro of minder op jaarbasis.

Daarnaast zal ze recht hebben gehad op een stukje ouderdomspensioen op het leven van je stiefvader, maar dat recht is vervallen door zijn overlijden.

Als je stiefvader alimentatie aan je moeder betaalde, kan ze eventueel in aanmerking komen voor een Anw uitkering. Vraag dit eens na bij de Sociale Verzekeringsbank. De adressen kun je vinden op www.svb.org

Het weduwenpensioen of de afkoopsom is belast in box 1 voor de inkomstenbelasting, maar vrij van successierechten.

Groetjes,

Petra

• Joke (financieel planner)

Petra, de moeder van Christy is 2 jaar geleden gescheiden…. Ik sluit me aldus aan bij het antwoord van Simon….

Echter is tevens van belang wat jouw moeder en stiefvader destijds zijn overeengekomen in het echtscheidingsconvenant…Hoe dan ook, ik wens jullie veel sterkte toe…

Joke