pensioengat - extra aanvulling ??

• Max

Ik zit met de volgende vraag:

Ik werk ong. 7 jaar en ben een aantal keer van werkgever gewijzigd, heb elke keer mijn pensioenrechten over laten hevelen naar het nieuwe pensioenpotje. Waarschijnlijk zit ik met een pensioengat. Verschillende mensen zeggen dat ik ondanks een eventueel pensioengat, toch waarschijnlijk een redelijk pensioen zal krijgen (onder de huidige maatstaven uiteraard).

Ik zit er toch aan te denken om een extra voorziening te treffen voor mijn oude dag en ik wil dit doen met mijn onder meer mijn spaarloon (voor zolang deze regeling nog bestaat). Er zijn natuurlijk verschillende dingen die ik dan kan doen. Wat raad jij aan?

groet en bedankt!

Max

• Huub

Die pensioenbreuk kan meevallen. Als je bij de wisseling van baan een grote salarissprong maakte en je kwam in een eindloonregeling zul je een tekort oplopen.

Maar kijk maar gewoon welke vooruitzicht op je pensioenoverzicht staat, dan weet je het.

Spaarloon aanwenden voor pensioen is het zelfde als bruto loon aanwenden voor pensioen. Vraag bij de huidige pensioenuitvoerder of er binnen de collectieve regeling die je nu hebt, extra spaarmogelijkheden zijn; die zijn wellicht het voordeligst. Maar anderen hier hebben er meer verstand van en ervaring mee.

Huub

• Jarno

Hallo Max,

Een pensioengat is een rekbaar begrip, het is maar net welk inkomen jij op termijn acceptabel genoeg vind. Als je je pensioen wilt aanvullen is de meest aantrekkelijke manier om dit via je werkgever te doen in een zgn. aanvullende pensioenregeling. Ook kan je dan je spaarloon hiervoor, in dezelfde regeling, aanwenden. Dit heeft dan weer een gunstig effect op jouw nettokosten!

Als je hierover meer wilt weten dan kun je een mail sturen naar bovenstaand adres.

Graag hoor ik van je,

Groeten, Jarno