Prive aanvullend pensioen

• Dick

Ik heb enkele jaren geleden een aanvullende pensioenregeling afgesloten. Hier mag ik vanaf mijn 60 jaar aankomen. Weet u of ik dit bedrag in één keer mag aanwenden. Ik dacht zelf van niet. Indien dit inderdaad niet mogelijk is, wat zijn dan de andere mogelijkheden om mij opgebouwde pensioenkapitaal uit te laten betalen?

Moet dit net als bij een lijfrente ook in minimaal 5 jaren?

En mag het misschien van 60 tot 65 jaar wat meer zijn dan vanaf mij 65 jaar levenslang?

Alvast bedankt voor de genomen moeite om mijn vraag te beantwoorden.

Met vriendelijke groet

• Joke

Beste Dick:

Ik neem aan dat je doelt op een zgn lijfrenteverzekering.

Een lijfrente die ingaat voordat je 65 jaar bent moet in iedere geval aflopen in het jaar waarin je 65 wordt (of in het jaar waarin je de uitkering op grond van een pensioenregeling gaat genieten). De totale jaaruitkering mag niet meer bedragen dan € 62.414,– (bruto bedragen)

(bedrag 2004)Deze lijfrente wordt de overbruggingslijfrente genoemd.

De 5 jaartermijn betreft een zgn tijdelijke oudedagslijfrente. Dit is weer een andere fiscale toegestane vorm en mag pas na de 65 e verjaardag ingaan… (het maximum per jaar is € 18.727,– )

In jouw situatie is het verstandiger een overbruggingslijfrente te combineren met een levenslange (ingaand na 65e jaar). De overbrugging overbrugt dan de periode tot aan je 65e.

De verzekeraar waar jouw lijfrente loopt (evenals alle andere aanbieders) kunnen je overigens ook advies geven of offreren naar jouw specifieke situatie.

Joke