Eerst een vraagje voor Huub

• Yol

Hoi Huub,

Ik heb de ballen verstand van pensioen. Maar het kantoor waar ik nu werk gaat er nu eindelijk een afsluiten voor ons. (ik ben al 40; nooit pensioen opgebouwd). Ik zit dit prikbord te lezen en zag dat het volgende ergens geschreven hebt:

Volgens de wet geldt immers de pensioeregeling automatisch voor eenieder die tot de groep behoort voor wie de regeling bestemd is.

Huub (terug van vakantie).

Op het werk is nu aangeboden om op basis van 50/50 pensioen af te sluiten.

Een collega heeft echter in haar arbeidscontract van 3 jr geleden staan (toen nog niks was afgesloten) dat de volledige bijdrage door de werkgever wordt gedragen.

Zij wil dus gewoon met terugwerkende kracht alsnog dat pensioen (kan dat eigenlijk?)

En als ze voor haar alles betalen, begrijp ik jouw zin dan dat ze dat voor mij zo ook moeten doen (in mijn contract van 2jr geleden staat niks over pensioen)?

Is 50/50 trouwens “normaal” ?

Met dank alvast voor de antwoorden,

Yol

• Huub

Dag Yol,

Even in de goede volgorde:

Ik lees dat voor een werknemer reeds een pensioentoezegging geldt, die overigens niet wordt nagekomen. Dan dient eerst dit te worden rechtgezet.

1. De werkgever moet die toezegging alsnog nakomen;

2. vervolgens moet nog blijken of die toezegging is gedaan aan anderen

3. tenslotte is het de vraag of jij tot die groep gerekend kan worden.

Ik plak hieronder (iets ingekort) even iets wat je gewoon op het net vinden kunt:

van http://www.montae.nl/2000/artikel13.htm

—–

Een werkgever wordt geacht aan een persoon een toezegging te hebben gedaan, indien die persoon behoort tot een groep van personen, voor wie in de onderneming een pensioenregeling geldt. De werkgever kan tegen dit vermoeden tegenbewijs leveren; hij toont daarmee expliciet aan dat er geen toezegging is gedaan. Een middel hiertoe is de afstandsverklaring. Daarin verklaart de werknemer dat hij afstand doet van de rechten die hij aan de in de onderneming geldende pensioenregeling kan ontlenen.

Huidige pensioenuitzonderingen

Ondanks de regel van artikel 2, lid 2, PSW bouwen bepaalde werknemers geen pensioen op, ofschoon hun werkgever wel een toezegging heeft gedaan aan anderen in de onderneming. Dit is bijvoorbeeld in de volgende situaties het geval:

· Er geldt een wachttijd alvorens aan de regeling wordt deelgenomen. Een periode van langer dan een jaar komt nog slechts bij 0,2% van de actieve deelnemers voor.

· Er wordt een minimumleeftijd voor deelname gehanteerd, veelal geldt de minimumleeftijd van 25 jaar. Een andere belangrijke reden voor het hanteren van een minimumleeftijd is de uitsluiting van vakantiewerkers.

· De pensioentoezegging geldt slechts indien het contract een bepaalde lengte heeft. In het geval de deelname aan de pensioenregeling afhangt van het hebben van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, is de inwerkingtreding per 1 januari 1999 van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid van belang. Deze wet bepaalt dat in bepaalde gevallen een tijdelijke arbeidsovereenkomst automatisch in een vast dienstverband wordt omgezet.

· De pensioentoezegging slechts geldt voor bepaalde functiegroepen.

Het gaat hier om formele toetredingsdrempels; bepaalde groepen worden uitgesloten.

Daarnaast is het mogelijk dat een werknemer wel deelneemt, maar desondanks niets opbouwt. Dit is de situatie indien de franchise hoger is dan het loon.

—- einde plakwerk

50/50 komt in zwang; heeft verder geen betekenis omdat je voor de afweging of je beloning past bij je prestatie moet kijken naar alle vergoedingen die je geniet voor de geleverde arbeidspresatie. Misschien betaal jij procentueel weinig voor je pensioen, maar heb je een geweldige bonusregeling.

• Yol

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik werk op een kantoor (minder dan 10 werknemers), waar de secretaresses hgeen functieverschillen hebben. Dus dan vormen 1 groep als ik het goed begrijp?

Dus ze kunnen nooit aan de 2 werknemers waaraan het 3 jr geleden is toegezegd om alles voor hun rekening te nemen, dat doen en bv aan de rest (waaronder ik) een regeling aanbieden van 50/50?

• Huub

Als eerste stap zou ik toch gewoon proberen om opgenomen te worden in de groep voor wie al een toezegging bestond.

Het PSW artikel 2 lid 2 gaat alleen over het al of niet deelnemen; het zegt niets over verschillen van inhoud tussen bepaalde groepen. Het is heel normaal dat werknemers die na een bepaalde datum in dienst treden op sommige punten anders behandeld worden dat de werknemers die er al zaten; dit zie je vooral bij overgangsbepalingen als regelingen slechter worden. Verhoging van de eigen bijdrage is een verslechtering van de regeling als al het andere hetzelfde blijft.

IK zou de kwestie pas aankaarten als je constateert dat

1. de pensioenregeling voor alle collega's gelijkluidend is,

2. er geen objectieve rechtvaardiging voor is om onderscheid te maken in de hoogte van de eigen bijdrage.

De datum van indiensttreding is als enige criterium voor andere behandeling toch wel onvoldoende, denk ik.

Huub