gedwongen overstap bij huidige werkgever

• Kees

Hallo,

Mijn werkgever zegt dat mijn pensioenregeling niet meer aan de wet voldoet en stelt mij voor (lees dwingt mij) naar een andere regeling over te stappen, welke de meeste andere werknemers bij mijn werkgever al gebruiken (e.e.a. n.a.v. overnames).

Ik heb nu een beschikbare premieregeling, C-polis, waarbij door de gehanteerde rekenmethodiek tbv de benodigde premie dit een eindloonregeling is, de werkgever draagt 7,5 % bij van de pensioengrondslag, ik de rest. Van de premie wordt ook ingehouden tbv o.a. nabestaanden en partnerpensioen. Garantierendement is 3% (netto). Nadeel is volgens mijn werkgever dat een hoge rekenrente (7%?) wordt gehanteerd voor het doelvermogen, daardoor hoge premie.

De regeling zou niet meer voldoen aan de wetgeving doordat

-geen gelijkwaardig pensioen wordt opgebouwd (premie ook tlv partnerpensioen, nabestaanden etc)

-geen tijdsevenredige financiering door rekenregels

-verschillen onderlinge bijdrage werknemers (we zijn met een handvol collega's)

Volgens werkgever wil verzekeraar de regeling niet aanpassen zodat aan wetgeving wordt voldaan. (Vraag is of dit zo is).

Men wil dat wij gaan deelnemen in een bij een andere verzekeraar ondergebrachte beschikbare premieregeling:

-beschikbare premie afh van leeftijd (vanaf 45 jr. 12%, ik ben 38 = 8%))

-winstdeling via overrentte obv NL staatsleningen

-garantierendement 4% (netto)

-franchise is ca 1000 euro hoger

Los van nog wat wijzigingen ivm nabestaanden, wao exedent etc is bovenstaande de hoofdlijn.

Ik krijg nog een gesprek met een tussenpersoon die dit allemaal toelicht, maar ja die heeft namens mijn werkgever volgens mij een belang, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij een aantal vragen:

-is op hoofdlijnen de nieuwe regeling inderdaad aantrekkelijker?

-kan de werkgever mij dwingen over te stappen of sta ik sterk om bij de huidige verzekeraar blijkbaar benodigde aanpassing van de polis aan de wetgeving af te dwingen?

-men wil de oude polis premievrij maken, is dat verstandig of (cq wanneer) is afkoop/overdracht een alternatief?

-bij de nieuwe verzekeraar ga ik wellicht een nieuwe periode van hoge kosten (eerste 3 jaar ofzo) in, hoe krijg ik daar inzicht in? Moet men mij dat schriftelijk kunnen aangeven?

-Op een of andere wijze is het een soort pensioenbreuk en dus nadelig voor mij, hebben jullie tips om dit concreet te maken en hoe ik dit mijn werkgever kan laten verzachten?

-Zijn er verder zaken waar ik vooral op moet letten?

Alvast bedankt voor de reactie!

Kees

• Margriet

Beste Kees,

Ik kan niet gelijk oordelen of het nieuwe pensioen voordelig is. Het klopt wel dat landelijk bijna alle pensioenen aangepast moeten worden aan de wetgeving. Ik kan mij echter niet vorstellen dat de verzekeraar niet wil aanpassen en jullie bij een nieuwe verzekeraar moeten. Ik denk dat de verzekeraar de huidige mutaties niet wil aanpassen alvorens het reglement is aangepast naar de juiste wetgeving. Dat doen momenteel wel heel veel verzekeraars.

Je kan inderdaad de opgebouwde waarde overdragen naar de nieuwe verzekeraar. afkopen is niet mogelijk. Wat betreft je pensioengat, zou ik het goed navragen bij die tussenpersoon. die kan dit persoonlijk voor je bekijken.

Er is momenteel heel veel onenigheid in Nederland over de nieuwe wetgeving, aangezien het allemaal nog heel erg onduidelijk is. de 2e kamer is zelfs ook nog in grote lijnen aan het dicusseren. Maar de punten van wijziging kloppen inderdaad.

Ook de verschillen tussen bijdrage bij collega's is niet meer toegestaan.

Ik zou even je aantekeningen meenemen naar je gesprek met de tussenpersoon. als je je twijfels hebt na het gesprek zou ik als ik jou was even naar een andere tussenpersoon stappen voor een second opinion.

heel veel succes.

• Rob

Een beschikbare premie regeling is in principe nooit beter dan een eindloonregeling. Indien je al veel hebt opgebouwd in je eindloonregeling zou ik ook geen waardeoverdracht laten uitvorere, je zet dan een gegarandeerde aanspraak om in een risicovol beleggingsprodukt.

Helaas kan een werkgever besluiten om de regeling aan te laten passen obv comjunctuurclausule. En kennelijk hebben er al meerdere collega's van jouw een andere regeling. De werkgever is verplivht om iedereen die tot dezelfde functiegroep hoort dezelfde pensioenregeling aan te bieden.

Het lijkt mij trouwens sterk dat de verzekeraar niet wil aanpassen aan de wettelijke eisen. daartoe zijn ze verplicht en elke verzekeraar heeft grote projecten lopen om dit uit te laten voeren.

Een hoge rekenrente leidt tot juist tot lagere premies. Maar 7% is idd niet marktconform, zou eerder 4% moeten zijn en dat zou tot hogere premies leiden