pensioen na echtscheiding

• Ria

Beste lezer (-s)

Sinds 1989 ben ik gescheiden. De afwikkeling van de inboedel heeft nooit plaatsgevonden aangezien mijn ex-partner daar niet aan wilde meewerken.

Kan ik mijn deel van zijn pensioen nog krijgen? Mijn ex-partner is geenzins van plan om daar ook maar enig medewerking aan te verlenen. ABP weigert verdere medewerking.

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie!

• Huub

zie http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1249&i=972&t=972

• Huub

Boon/Van Loon-arrest

Voor scheidingen die plaatsvonden tussen 27 november 1981 en 1 mei 1995, waren regels van kracht met betrekking tot pensioenen, die voortvloeiden uit dit arrest van de Hoge Raad. De op de scheidingsdatum opgebouwde pensioenaanspraken maakten deel uit van de te scheiden boedel bij echtscheiding en bij ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed. Deze zogenaamde verrekening van pensioenaanspraken vond plaats indien al of niet overeengekomen huwelijkse voorwaarden daartoe aanleiding gaven. Er diende sprake te zijn van enige mate van vermogensgemeenschap.

• jolanda

Beste ria,

ik zit met hetzelfde probleem voor mijn moeder hoe is het nu met jou afgelopen?

Ria schreef:

>

> Beste lezer (-s)

>

> Sinds 1989 ben ik gescheiden. De afwikkeling van de inboedel

> heeft nooit plaatsgevonden aangezien mijn ex-partner daar

> niet aan wilde meewerken.

>

> Kan ik mijn deel van zijn pensioen nog krijgen? Mijn

> ex-partner is geenzins van plan om daar ook maar enig

> medewerking aan te verlenen. ABP weigert verdere medewerking.

>

> Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie!

• Teun

Zou “mijn” pensioen het pensioen van de lang vergeten partner zijn? 15 jaar geleden, laat hem toch met rust.

• Teun

Huub, in het geval van een heel strikt huwlijks contract, m.u.v. giften en persoonlijke juwelen, gaat die vlieger dan ook op?