vut 57,5?

• Agnita

Hallo allemaal

Ik heb de volgende vraag mijn partner heeft 35 jaar gewerkt,maar is in 1999 werkeloos geworden,hij heeft 4 jaar een ww uitkering gehad,maar heeft ook de afgelopen 1,5 jaar gewerkt bij een uitzendburo.Om een eventueel pensioengat op te vangen hebben we in 1999 ook een lijfrente polis afgesloten maar die eindigt pas in 2014 omdat mijn partner dan 65 wordt.Kan mijn partner als hij 57,5 is met de vut en zo ja waar en bij wie moet je dat dan aanvagen.

Bij voorbaat hartelijke dank agnita

• Rob

in principe moet de VUT aansluitend op je dienstverband ingaan, als je werkeloos bent geweest of van baan veranderd, ben je je VUT rechten kwijt

• Agnita

Sorry maar dat begrijp ik niet,er is toch altijd premie betaald?Hij is ontslagen omdat hij “te oud”was,en nu bij het uitzendburo heeft hij een contrac van een half jaar van 110 uur per maand.Daar wordt ook een pensioenpremie van betaald.

Agnita

• Rob

VUT en pensioen zijn in principe twee verschillende zaken. Voor VUT is meestal de eis dat je 10 jaar voorafgaand aan de VUT uitkering in dienst bent bij de werkgever. Dit om te voorkomen dat iemand die een paar jaar in dienst is een volledige uitkering krijgt maar er slecht een kleine premie voor betaald. Als je van werkgever verandert (of werkeloos wordt) neem je de VUT rechten niet mee. Is zuur als je je hele leven daar werkt en dan van baan verandert. Bij pre pensioen echter neem je de rechtebn wel mee. Die bouw je persoonlijk op.

Bij VUT kan het duszo zijn dat je premie betaald voor anderen en er zelf geen gebruik van kan maken.

Opgebouwde pensioenrechten neem je wel altijd mee.Agnita schreef: