Pensioen opbouw indien werkzaam bij buitenlandse werkgever

• J. Vos

Wie kan mijn informeren?

Mijn man gaat per 1 oktober 2004 werken voor een Engelse organisatie. Zij hebben geen geregistreerd kantoor in Nederland. Zijn werk en woonplaats blijft Nederland. Zijn huidige werkgever is een Nederlandse. Wie kan mij vertellen hoe hij zijn pensioenopbouw kan handhaven in Nederland. Welke stappen te nemen? Alvast bedankt!

• Teun

Dus het is een nieuwe baan die geen vebinding heeft met de Nederlandse of het pensioen fonds van de ze Nederlandse Mij?

Ik werk als expatriate in het buitenland voor een groot Nederlands bedrijf.

Als je je ontslag neemt wordt het pensioen een uitgesteld pensioen , wel gecompenseerd voor inflatie.

Pensioen opbouw in de vorm van AOW (ook geen vetpot), kan bij emigratie, wat het in weze is, op vrijwillige basis verder gaan , wat een onvoordelige zaak is. men doet dat in de regel niet.

In Engeland ga je dan ook een soort van AOW opbouwen, die je later op 65 jarige leeftijd, waar je dan ook bent krijgt.

In de regel kan je man bij het pensioenfonds in de UK komen , maar het is wel zo dat ze daar wat maximaale pensioen andere ideen hebben dan in Nederland.

Je kan dan , en dat is een groot voordeel een deel van het pensioen in cash uitgekeerd krijgen, commuten noemen ze dat.

Pensioen in het buitenland opgebouwd is belasting vrij (vrij van nederlandse belastingen) als je in het buitenland blijft. gek genoek is het belastbaar als je in Nederland bent. Beter dus in een oude kous sparen ipv in een UK pensioen fonds, dan hoef je er geen belastingen over te betalen.

Hoop dat dit een beetje helpt

• Beejay