Prepensioen

• Ruud van Leeuwen

Ik betaalde voor prepensioen toen ik bij KPN werkte, ben overgenomen door een ander bedrijf. Bij dit bedrijf houd ik mijn prepensioen recht, maar ik kan er niet meer voor sparen.

Als kabinet prepensioen afschaft, kan ik dan toch met 61 jaar met prepensioen om dat ik de rechten heb opgebouwd.

Of moet ik nu opeens doorwerken tot 62,5 jaar of 65 jaar.

Zelf ben ik 53 jaar en zou er graag een streep onder zetten op mijn 61 ste jaar

• Huub

U zegt dat u het prepensioenrecht behouden heeft. Bij KPN? of is het overgdragen naar de nieuwe werkgever, die eenzelfde ingangsdatum kent?

Hoe dan ook, het prepensioen dat u reeds opbouwde gaat wellicht gewoon in op de afgesproken ingangsdatum, maar omdat de opbouw op enig moment stopte zal het tzt niet voldoende zijn, u moet immers langdurig opbouwen voor een volledig prepensioen. Wat reeds is opgebouwd kunt misschien laten uiitkeren vanaf een hoger ingangsleeftijd, daardoor wordt het automatisch hoger; simpelweg kun je bets zeggen dat 3 x40% gelijk is aan 1,5 x 80%; dus als u al de helft had opgebouwd vanaf 62 jaar (40%) dan kunt het door uitstel naar 63,5 jaar brengen op 80%.

Balkenende kan opgebouwde aanspraken niet aantasten!