welke koopsompolis voor freelancer?

• Andre

Wie heeft ervaring bij het sluiten van koopsompolissen? Ben freelancer en dus een pensioegat, 40 jaar, alleenstaande.

Ik heb een offerte aangevraagd bij Centraal Beheer maar na doorvragen blijkt dat ze liefst 6 % administratiekosten berekenen. Daarnaast komen andere kosten: transactiekosten (0,5%), eenmalige kosten iedere maand (?10), switchkosten (?11,34). Al met al, als ik ? 4000 per jaar inleg ben ik ? 402 kwijt aan kosten en dan maar hopen dat de fonds zo goed presteert als voorgespiegeld.

Wie heeft betere ervaringen?

• Simon Kabelfoon

Bij de meeste verzekeraars zult u tegen een min of meer gelijke kostenstructuur aanlopen.

Wanneer uw “fiscale voordeel” nu maar groot genoeg is (hoge aftrek nu en lage belastingbetaling straks) blijft het natuurlijk een forse kostenpost, maar is de pijn wat minder.

Wanneer het alleen om een oudedagsvoorziening gaat zou overwogen kunnen worden om jaarlijks losse koopsommen te storten.

De kostenstructuur verandert er niet zo zeer mee, maar wanneer u eens wilt uitwijken van een beleggingsproduct (u heeft het over switchkosten, waaruit ik afleid dat u een beleggingsproduct heeft opgevraagd bij CB) naar een garantieproduct kunt u het van jaar tot jaar bekijken.

Enerzijds bekijken of er wel voldoende “fiscaal voordeel” is dat jaar en anderzijds bekijken wie dat jaar de beste aanbieding heeft.

Indien geen of te weinig fiscaal voordeel kunt u dat jaar ook besluiten netto te sparen voor een stukje oudedagsvoorziening op een normale spaar- of beleggingsrekening. Kosten daarvan zijn een stuk lager.

Wanneer een overlijdensdekking (nabestaandenvoorziening) wenselijk is kan naast het “spaarelement” een losse overlijdensrisicodekking worden geregeld (dalend naarmate de tijd verstrijkt).

Wanneer achteraf bezien u eigenlijk ieder jaar toch iets met een verzekering heeft gedaan in min of meer dezelfde constructie (bijv. structureel in beleggingen), kan blijken, dat u (achteraf bezien) beter een product tegen jaarlijkse premiebetaling had kunnen regelen (de combinatie overlijdensdekking is dan doorgaans iets voordeliger en de administratiekosten op het totaal zijn lager, want er hoeft niet ieder jaar een losse polis opgemaakt te worden).

Producttechnisch zijn er nog wel andere combinaties denkbaar, maar het voert wat ver daar via een prikbord tot op detail op in te gaan.

• Andre

Dank voor de uitgebreide antwoord Simon.

Nog een vraagje: wanneer is een koopsompolis belastingtechnisch interessant? Ik ben momenteel AOW'er en heb daarom een klein inkomen (box 1) maar heb behoorlijk wat spaargeld (wordt 1,2 % belast in box 3).

Is een koopsompolis juist interessant voor iemand met een behoorlijk inkomen uit arbeid of juist niet?

Dank alvast

• Simon Kabelfoon

Even los van de aanvullende info die u nu geeft ben ik doorgegaan op de koopsompolis, omdat uw vraag zich daarop richtte in relatie tot het gegeven van een freelancer (wisselende inkomsten).

Daar vandaan redenerend kan een koopsompolis zoals u die noemt interessant zijn, omdat u een stukje inkomen uitstelt (de koopsom) en die in mindering kan brengen op uw belastbaar inkomen (en dus over dat stukje geen belasting betaalt).

Met die koopsom (uitgesteld stukje inkomen) koopt u een kapitaal (of aantal beleggingseenheden), die op termijn bijv. op 65-jarige leeftijd tot uitkering komt.

Er van uitgaande, dat iemand na 65 minder belasting zal gaan betalen dan voor 65 zit daarin al een stukje winst.

Voorwaarde is uiteraard wel, dat die koopsom dan in de hogere schijven aftrekbaar moet zijn, anders is dit effect veel minder (zo niet negatief, vanwege de hoge kosten in een polis).

Vandaar weer mijn opmerking, dat een stuk gewoon sparen in jaren met een lager inkomen interessant kan blijken.

Nu geeft u aan in de AOW te zitten, maar ik neem aan, dat u WAO bedoelt (eerder gaf u aan 40 jaar te zijn).

Wanneer uw inkomen niet al te hoog is en uw (belaste) inkomsten uit freelance werk bescheiden blijven is de kans dus erg groot, dat er niet zoveel “belastingvoordeel” voor u is.

In dat geval zou ik niet gauw overwegen mijn geld in een koopsompolis te stoppen (vanwege die hoge kosten).

Wanneer u behoorlijk wat spaargeld heeft en u wilt daar meer rendement mee maken, kies dan niet voor enige vorm van verzekering (of die nu bij Centraal Beheer zit of een ander), maar ga dan beleggen in bijvoorbeeld beleggingsfondsen bij een bank.

Bij een vergelijkbare belegging zal het rendement ook gelijk zijn, maar er drukken veel minder kosten op, dus netto zal het rendement daar voor u meer-interessant zijn.

Bovendien blijft u veel flexibeler dan bij een polis. U kunt tussentijds bijv. bedragen opnemen wanneer U dat wenst.

• Andre

Veel dank voor het uitgebreide antwoord Simon. Sorry voor de knulligheid, ik bedoelde natuurlijk WAO en niet AOW.

Ik heb een klein inkomen maar relatief veel gespaard. Ik begrijp uit uw woorden dat ik daarom beter kan kiezen om te sparen en beleggen dan voor een koopsompolis.

Ik heb immers weinig of geen voordeel van de koopsompolis voor box 1, toch?

Prima. Dank nogmaals

• Simon Kabelfoon

Zo heb ik dit inderdaad bedoeld.

Succes met de te maken keuzes.

• Marcel Fransen

Alle verzekeringspolissen zowel koopsom als premie betalend verrekenen

tijdens de totale looptijd alle kosten over de eerste 5 jaar.

Lijfrente is daarin tegen wel aftrekbaar voor de ib belasting

Marcel

• Simon Kabelfoon

Dat ligt volgens mij iets genuanceerder.

Wat te denken van een premiebetalende polis tegen doorlopende provisie (en dus geen afsluitprovisie)?