Even los van de aanvullende info die u nu geeft ben ik doorgegaan op de koopsompolis, omdat uw vraag zich daarop richtte in relatie tot het gegeven van een freelancer (wisselende inkomsten).
Daar vandaan redenerend kan een koopsompolis zoals u die noemt interessant zijn, omdat u een stukje inkomen uitstelt (de koopsom) en die in mindering kan brengen op uw belastbaar inkomen (en dus over dat stukje geen belasting betaalt).
Met die koopsom (uitgesteld stukje inkomen) koopt u een kapitaal (of aantal beleggingseenheden), die op termijn bijv. op 65-jarige leeftijd tot uitkering komt.
Er van uitgaande, dat iemand na 65 minder belasting zal gaan betalen dan voor 65 zit daarin al een stukje winst.
Voorwaarde is uiteraard wel, dat die koopsom dan in de hogere schijven aftrekbaar moet zijn, anders is dit effect veel minder (zo niet negatief, vanwege de hoge kosten in een polis).
Vandaar weer mijn opmerking, dat een stuk gewoon sparen in jaren met een lager inkomen interessant kan blijken.
Nu geeft u aan in de AOW te zitten, maar ik neem aan, dat u WAO bedoelt (eerder gaf u aan 40 jaar te zijn).
Wanneer uw inkomen niet al te hoog is en uw (belaste) inkomsten uit freelance werk bescheiden blijven is de kans dus erg groot, dat er niet zoveel “belastingvoordeel” voor u is.
In dat geval zou ik niet gauw overwegen mijn geld in een koopsompolis te stoppen (vanwege die hoge kosten).
Wanneer u behoorlijk wat spaargeld heeft en u wilt daar meer rendement mee maken, kies dan niet voor enige vorm van verzekering (of die nu bij Centraal Beheer zit of een ander), maar ga dan beleggen in bijvoorbeeld beleggingsfondsen bij een bank.
Bij een vergelijkbare belegging zal het rendement ook gelijk zijn, maar er drukken veel minder kosten op, dus netto zal het rendement daar voor u meer-interessant zijn.
Bovendien blijft u veel flexibeler dan bij een polis. U kunt tussentijds bijv. bedragen opnemen wanneer U dat wenst.