Lijfrente / Pensioengat / belastingvoordeel

• Bart Veen

Hallo,

Ik zie even door de internet-bomen de juiste informatie niet meer mbt lijfrentes.

Als ik het goed heb zijn lijfrentes “spaarpotjes” voor de aanvulling van je pensioen. Vroeger was dit belasting aftrekbaar, nu nog alleen wanneer je een pensioengat hebt.

Nu heb ik een pensioen gat (ivm een eerdere wereldreis) en ben benieuwd wat ik moet doen. Moet ik nu al (ben 33) een lijfrente afsluiten ?

Is een lijfrente altijd belasting technisch beter ?

Weet iemand waar ik meer informatiekan vinden mbt lijfrentes en belastingvoordelige pensioenvoorzieningen.

MVG Bart

• Jan Willem Endenburg

Beste Bart,

Je hebt gelijk dat je lijfrente kunt zien als periodieke aanvulling op je pensioen cq AOW.

De fiscus hanteert in de toekenning van de aftrekmogelijkheid een basisformule (jaarruimteberekening). Volgens de fiscus heb je een pensioengat (en dus aftrekmogelijkheid) als je in het kalenderjaar een te lage pensioenopbouw hebt. Daarnaast kun je de nog beschikbare aftrekruimte benutten van de afgelopen 7 jaren (reserveringsruimte).

Dat je met wereldreis bent geweest hoeft niet te betekenen dat je een aftrekmogelijkheid hebt ook al betekent dit op je pensioendatum een lager pensioen. Er zit dus een verschil tussen hoe de fiscus ‘pensioengat’ benadert en hoe het werkelijke pensioengat is.

Een lijfrenteverzekering hoeft niet per definitie interessant te zijn. Dit is afhankelijk van je inkomen en mogelijke aftrekruimte. Een spaar/beleggingsverzekering kan ook goed functioneren als een spaarpot voor aanvullend pensioen.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik dat wel.

Jan Willem Endenburg

Register Pensioen Adviseur (RPA)

• Peter

Umm, een pensioengat opvullen in een jaar dat het inkomen nul of laag is door een wereldreis? Ik zal wel wat missen, maar volgens mij is de jaarruimte dan nihil. Op zich heeft iedereen wel jaarruimte, maar pensioen of lijfrente regelen voor een jaar dat het inkomen nul was, is onmogelijk