Pensioenwijziging

• Jan

Kan iemand mij helpen met het volgende:

Mijn pensioen wordt opgebouwd op basis van beschikbare premies. Nu is het zo dat mijn werkgever gaat veranderen van pensioenverzekeraar (ook verband houdend met Witteveen), met daarbij voor mij een grote verandering.

Nu is het zo dat de premies worden berekend op mijn pensioengevend salaris (dus ZONDER aftrek van de franchise). In de nieuwe situatie wordt de franchise afgetrokken en wordt de pensioengrondslag zo'n 15.000 Euro (franchise 2004) lager. Daarbij dus ook de premies en dus ook mijn pensioenopbouw.

Weet iemand of mijn werkgever dit zomaar mag wijzigen (in mijn nadeel)?

Alvast bedankt!

Jan

• Simon Kabelfoon

In veel pensioenreglementen is opgenomen, dat wanneer een wijziging het gevolg is van verandering van wet- of regelgeving, werkgever het recht heeft de pensioenregeling dienovereenkomstig aan te passen.

Ik ken uw reglement/pensioentoezegging niet, dus kan niet beoordelen of dit (of iets dergelijks) in de regeling staat.

Los daarvan is het in zowel uw belang als dat van de werkgever om er voor zorg te dragen dat de regeling aan alle vereisten (van o.a. Witteveen) voldoet. de regeling kan anders als oneigenlijk worden bestempeld met alle nadelige gevolgen van dien voor betrokkenen.

In hoeverre gaat u daadwerkelijk achteruit in de nieuwe regeling??

Hoeveel bedroeg de beschikbare premie en hoeveel gaat die nu bedragen??

Waarom is er overigens van verzekeraar veranderd?? Doorgaans kost een dergelijke actie ergens geld (er worden weer opnieuw “kosten” gemaakt) en dat gaat vrijwel altijd ten koste van het rendement voor de deelnemer.