Hebben de bonden het niet door?
Zie hieronder wat mij overkomt; niet om zielig te doen, maar om aan te geven dat er wel degelijk iets aan de hand is.
Ik ben nu 53; sinds 4 jaar bouw ik in mijn pensioenregeling elk jaar 2,25% prepensioen op. Omdat dit doorgeteld tot 62 jaar onvoldoende is om van te leven vult de werkgever het alsdan aan tot 80% van het eindloon. Het is dus een combinatie van prepensioen en VUT.
Dat was mijn vooruitzicht voordat het kabinet ingreep.
Wat blijft over?
Eind 2005 heb ik 11,25% prepensioen opgebouwd en dan stopt het.
Dus mijn uitzicht van 80% tussen 62 en 65 jaar wordt verlaagd naar 11,25% tussen 62 en 65 jaar.
De levensloopregeling kan dat wat opbeuren, maar ten eerste moet ik dat dan zelf betalen, tenzij de vakbonden weten te regelen dat de werkgever via extra stortingen in de levenloopregeling mij tegemoet komt. Het is logisch dat dat gebeurt omdat door de stopzetting van de prepensienopbouw er loonruimte ontstaat. Het is wel de vraag of de levensloopregeling zoveel spaargeld mag bevatten dat het tekort wordt ingelopen.
Als ik eind 2004 ‘toevallig’ al 55 jaar was dan bleef ik gespaard; er wordt dus een scherpe snede aangebracht bij leeftijd 55.
Wegens de conversie de laatste 10 jaar van VUT naar prepensioenregelingen zie je dat veel ouderen pas in hun laaste werkzame jaren het grootste deel van hun prepensioen nog moeten verwerven; voor hen die nog geen 55 zijn is daardoor de pensioenval erg diep.
Huub