pensioen

• jan

Ik ben 59 jaar, en ga, zoals de zaken er nu voorstaan, met 62 jaar met de flex.

Ik lig in een scheidingsprocedure, en dat roept ook wat de flex, en de pensionering wat vragen op.

Heeft zij ook recht op mijn flxuitkering

Moet ik mijn pensioen delen, en zoja wanneer gaat dat in?

Is dit b.v. als ik 65 jaar wordt, wij verschillen 9 jaar,of gaat deze deling in als zij 65 jaar wordt

Vriendelijke groet en dank

jan

• peter

Standaad heeft je partner recht op de helft van het pensioen dat is opgebouwd tijdens het huwelijk. Op het moment dat jij met pensioen gaat heeft je partner dus recht op een gedeelte. Dit is de wettelijke regeling, je kunt hier echter bij echtscheidingsconvenant van afwijken. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat de verhouding anders is dan 50/50 of je kunt afspreken dat je partner niets van jouw pensioen krijgt. Indien je niets afwijkends afspreekt zul je tzt zelf een gedeelte van het pensioen over moeten maken aan je voormalige partner. Indien je echter binnen twee jaar na scheiding bij je pensioenfonds aangeeft dat een gedeelte van je pensioen tzt naar je voormalige partner moet gaan dan zal het pensioenfonds een rechtstreekse betaling met je ex regelen. Het is verstandig om de brochure over pensioen en scheiding te lezen, deze brochure is uitgegeven door het ministerie van justitie en kan besteld worden op www.postbus51.nl. De naam van de brochure is “verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding”. Overigens is het zo dat na het overlijden van je voormalige partner het gedeelte dat hem of haar toekwam voortaan weer aan jou betaald zal worden. Als een gedeelte van je pensioen tzt aan je voormalige partner moet worden voldaan regel dan binnen 2 jaar de rechtstreekse uitbetaling, dat scheelt later een hoop problemen.