vrijheid c-polis?

• pien

Ik heb een vraagje,

Ik heb een lopende C-polis. Mijn werkgever wil nu bij een andere verzekeraar een semi-collectief contract gaan voortzetten. Ik ben van mening dat ik zelf mijn verzekeraar mag kiezen en dat hij niet zomaar deze verzekeringen elders kan onderbrengen. Heb ik gelijk of hij ??

• Paul

In beginsel heeft u gelijk. Pensioen is een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, en een werkgever kan die niet zo maar wijzigen (tenzij u er natuurlijk beter van wordt). Zonder uw schriftelijk akkoord (en vaak ook dat van uw partner) wijzigt er dus niets in uw pensioentoezegging.

Een werkgever kan de regeling zonder instemming van een individuele werknemer wel wijzigen als het pensioen onderdeel is van een CAO; dan is instemming van de OR voldoende. Een tweede escape voor de werkgever is te stellen dat het pensioen niet meer te betalen is, en handhaving van de regeling de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengt. Die bewijslast ligt bij de werkgever, en een simpele verklaring dat de pensioenkosten omhoog gaan is dan niet voldoende.

Een laatste escape voor de werkgever is een aanpassing omdat wetgeving dit vereist of het bedrijf waar u werkt onder een verplichte (bedrijfstak)pensioenregeling komt te vallen.

• pien

Hmm,

Dan zit ik denk toch met een probleem. Waar kan ik in de wetgeving terugvinden dat de werkgever indien het een CAO geregelde toezegging is, wel een wijziging kan doorvoeren?

Ik heb namelijk gevraagd of hij wat op papier wil laten zien, waaruit blijkt dat hij gelijk heeft. Ik zoek via internet ook naar de regels, maar daar kan ik juist geen details vinden.

Indien hij gelijk heeft, dan is dat natuurljk zo, maar ik wil eigenlijk wel wat terugkunnen vinden waar dat staat. Hij heeft ons namelijk in eerste instantie de indruk gegeven dat we helemaal vrij zijn in de keuze etc.

Pien

pien schreef:

>

> Ik heb een vraagje,

>

> Ik heb een lopende C-polis. Mijn werkgever wil nu bij een

> andere verzekeraar een semi-collectief contract gaan

> voortzetten. Ik ben van mening dat ik zelf mijn verzekeraar

> mag kiezen en dat hij niet zomaar deze verzekeringen elders

> kan onderbrengen. Heb ik gelijk of hij ??